جنگ مگاپیکسلی‌ها

م.ر. بهنام رئوف

این روزها بازار تلفن همراه با مدل‌های متنوعی از گوشی اشباع شده است. مدل‌هایی که می‌توان گفت که دیگر به تمامی تکنولوژی‌ها و امکانات سخت‌افزاری مجهز شده و جنگ بین تولیدکنندگان را به ارتقای امکانات به کار گرفته شده در گوشی کشانده است. تاریک‌خانه‌ای در دست شما

درست همین چند سال پیش یا اگر بخواهیم اندکی دقیق تر بگویم پنج سال پیش بود که نوکیا با شناخت نیازهای بازار از یک سو و پیدا شدن رقبای جدید در بازارش اولین گوشی مجهز به دوربین آن هم تنها با کیفیت وی جی ای را روانه بازار کرد و به نوعی بدعت‌گذار به‌کارگیری تجهیزات جدیدی در تلفن‌های کوچک قابل حمل شد. تلفن‌هایی که دیگر این روزها و براساس نظرسنجی‌های منتشر شده مختلف به عنوان یکی از وسایل جدانشدنی افراد تبدیل شده است.

گذر زمان اما باعث شد تا تولیدکنندگان دیگر تنها به فکر به کارگیری دوربین در گوشی نباشند، بلکه برای رقابت و افزایش فروش محصولات خود لنزهای قوی‌تر در محصولات خود را به کار گرفتند و با استفاده از واژه مگاپیکسل که در حقیقت همان کیفیت نهایی دوربین گوشی است، شاخه و حربه‌ای جدید را در ادبیات فروشندگان این‌گونه لوازم ایجاد کردند.

هم‌اکنون گوشی‌های موجود در بازار به لنزهای کارخانه‌های معروفی همچون کارل زایس، اشنایدر کروزناخ و کداک مجهز شده‌اند و شاید بتوان گفت ظهور این فناوری در بین تلفن‌های همراه باعث شده تا کسب‌وکار این برندها بیشتر از گذشته رونق داشته باشد. در کنار لنزهای به کار گرفته شده اما تامین نور برای عکاسی یا به قولی استفاده از فلش نیز امکان دیگری برای تجهیز دوربین‌های گوشی است. فلش‌های ای ای دی و زنون بیشترین مصرف را در حال حاضر بین تولیدکنندگان تلفن همراه دارند.

به طور کلی گذشت زمان در به کارگیری این تکنولوژی در این وسایل باعث شده تا روز به روز تعریف‌ها و امکانات جدیدی به دوربین‌های دیجیتال گوشی‌ها اضافه شود. قابلیت فوکوس یا واضح نمایی خودکار و دستی، لرزش گیر دست، تشخیص چهره و لبخند و فناوری ژئوتگینگ از امکانات جدیدی است که این روزها تولیدکنندگان با به‌کارگیری آنها سعی می‌کنند مشتری‌های جدیدی را برای محصولات خود جذب کنند.

زمانی برای کَل‌کَل

هر چند زمانی نوکیا اولین شرکتی بود که با به‌کارگیری دوربین عکاسی در گوشی‌هایش دنیای جدیدی را برای کاربران تلفن همراه به وجود آورد و تا همین دو سال پیش نیز و با عرضه گوشی N۹۵ که به دوربین ۵ مگاپیکسلی مجهز بود، سعی می‌کرد همواره در این بازار اولین باشد اما در حال حاضر بالاترین رکورد در این بخش به سامسونگ تعلق گرفته است. این شرکت کره‌ای توانسته با عرضه گوشی M۸۹۱۰ یا همان پیکسون ۱۲ اولین عرضه‌کننده گوشی باشد که به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مجهز است. کیفیت دوربین این گوشی ۴هزار در ۳هزار پیکسل است. لنز آن ۲۸ میلیمتری پهن بوده و دارای دو نوع فلش زنون و ال ای دی است. کیفیت فیلمبرداری این گوشی نیز D۱ بوده و قابلیت تصویربرداری ۳۰ فریم در ثانیه را دارد. قیمت این گوشی نیز بالای ۶۰۰هزار تومان است.

بعد از این ۱۲ مگاپیکسلی که درحقیقت هم‌اکنون نقش سوگلی را در بین گوشی‌های موجود در بازار بازی می‌کند، دسته ۸ مگاپیکسلی‌ها آغاز می‌شود که هم‌اکنون بیشترین تنوع محصول را در خود جای داده‌اند.

در بین تولیدات نوکیا هم‌اکنون تنها گوشی N۸۶ است که دوربین ۸ مگاپیکسلی دارد. دوربین این گوشی ۴۸۰هزار تومانی مجهز به لنز

کارل زایس بوده و علاوه بر فوکوس خودکار از دو فلش ال ای دی و ژئوتگینگ نیز برخوردار است. لنز این دوربین ۲۸ میلی‌متری پهن است و کیفیت فیلمبرداری آن نیز وی جی ای با ثبت ۳۰ فریم در ثانیه است. سامسونگ مدل‌های i۸۵۱۰innov۸، i۸۹۱۰ omnia HD، M۸۸۰۰Pixon و S۸۳۰۰ Ultra touch خود را به دوربین ۸ مگاپیکسلی مجهز کرده است. گوشی i۸۵۱۰innov۸ دارای فلاش ال ای دی بوده و علاوه بر فوکوس خودکار مجهز به لرزش‌گیر دست، ژئوتگینگ، پانورامای اتوماتیک و تشخیص چهره و لبخند است. کیفیت فیلمبرداری این دوربین QVGA است که قابلیت ثبت ۱۲۰ فریم در ثانیه را دارد. قیمت این گوشی نزدیک به ۵۰۰هزار تومان است. دوربین گوشی

i۸۹۱۰ omnia HD نیز همان مشخصات مدل قبلی را دارد با این تفاوت که کیفیت فیلمبرداری آن D۱ و ۳۰ فریم در ثانیه بوده و قیمتش نیز ۶۷۰هزار تومان است. M۸۸۰۰ نیز مشخصات مشابهی با دو مدل گذشته داشته و تفاوتش در قیمت ۴۱۵هزار تومانی آن و کیفیت فیلمبرداری QVGA آن است که می‌تواند ۱۲۰ فریم در ثانیه را ثبت کند. S۸۳۰۰ نیز درست همان مشخصات قبلی را داشته و تنها قیمتش نزدیک به ۴۱۸هزار تومان است.

اما در بین گوشی‌های سونی اریکسون، این شرکت تنها دو مدل C۹۰۵ و W۹۹۵ را روانه بازار ایران کرده است که هر دو دوربین ۸ مگاپیکسلی داشته به فوکوس خودکار، ژئوتگینگ، تشخیص چهره و لبخند و لرزشگیر دست مجهز هستند. در این بین اما فلاش C۹۰۵ از نوع زنون بوده و قیمت گوشی نیز ۳۳۰ هزار تومان است اما فلاش W۹۹۵ از نوع ال ای دی بوده و قیمت گوشی نیز نزدیک به ۴۵۰هزار تومان است.

ال جی نیز که به تازگی بیشتر از قبل فعال شده است دو مدل GD۹۰۰Crystal و KC۹۱۰Renoir را در باشگاه ۸ مگاپیکسلی‌ها دارد. GD۹۰۰ دارای فلاش ای ای دی و فوکوس خودکار است اما KC۹۱۰ دارای فلاش زنون و قیمتش نیز نزدیک به ۴۰۰هزار تومان است.

بعد از دسته ۸ مگاپیکسلی‌ها این تنها مدل‌های فوق‌الذکر در بازار ایران موجود است، اما گوشی‌هایی که دارای دوربین ۵ مگاپیکسلی هستند این روزها بیشتر از قبل در بازار یافت می‌شوند. زمانی تنها N۹۵ بود که با ورودش آن هم با دوربین ۵ مگاپیکسلی بار دیگر در بین تولیدکنندگان اعلان جنگ کرد اما این روزها دیگر در این دسته تنها نیست و مدل‌های بسیاری از سایر برندها را در کنار خود دارد که بیشترین آن‌ها متعلق به سونی اریکسون است.

N۹۷، N۹۶، N۹۵، N۸۵ و N۷۹ از گوشی‌های ۵ مگاپیکسلی نوکیا در بازار هستند. D۹۸۰، F۴۸۰، i۹۰۰omnia، S۷۲۲۰، S۷۳۵۰ و جت مدل‌های ۵ مگاپیکسلی از سامسونگ هستند. C۹۰۱، C۹۰۲، C۹۰۳، G۹۰۰، K۸۵۰ و W۹۰۲ هم ۵ مگاپیکسلی‌های سونی اریکسون هستند. ال جی نیز KF۷۵۵، KM۹۰۰، KS۶۶۰، KC۵۵۰ و KE۹۹۰ را به دوربین ۵ مگاپیکسلی مجهز کرده است.

اچ تی سی نیز گوشی‌های مدل هیرو، دایموند ۲ و تاچ اچ دی خود را به دوربین ۵ مگاپیکسلی تجهیز کرده است. سایر گوشی‌های موجود در بازار اما بیشتر در رنج دوربین‌های ۳ و ۲ مگاپیکسلی، ۲ مگاپیکسلی و یا VGA قرار دارند که کیفیت تصاویر ثبت شده توسط آنها در بین گوشی‌های عنوان شده در بالا چندان جذاب نیست.