خوش‌نشینی مانیتورهای قاچاقی در بازار

بازار دیجیتال- در حالی که قیمت انواع مانیتور در بازار، طی سال گذشته روندی نزولی داشته و واردات این کالا از مبادی رسمی ‌در حد قابل توجهی کاهش یافته است‌، تولیدکننده و واردکنندگان از عرضه گسترده مانیتورهای قاچاق در بازار خبر می‌دهند و معتقدند این مساله باعث شده تا تولیدکنندگان و واردکنندگانی که این کالا را از مبادی رسمی‌وارد کشور می‌کنند، متضرر شوند. به گفته یک تولیدکننده، در شرایط فعلی بازار مانیتور مانند تلویزیون با پدیده قاچاق دست به گریبان است و این موضوع باعث شده با وجود تولید داخلی در حد گسترده در بازار شاهد عرضه گسترده مانیتورهای قاچاقی که بدون گارانتی یا با گارنتی‌های ساختگی به فروش می‌رسند، باشیم.

حسینی، مدیر بخش حقوقی شرکت مادیران‌، تولیدکننده مانیتورهای LG و AOC در این باره می‌گوید: در حال حاضر بخش زیادی از مانیتورهای قاچاقی از طریق مرزهای غربی و جنوبی وارد کشور و وارد بازار داخلی می‌شوند.

به گفته وی‌، مانیتورهای ال سی دی در حال حاضر به دلیل اینکه حجم کمی‌دارند و سود خوبی هم برای قاچاقچی دارند به وفور از طریق مبادی غیررسمی ‌و بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد کشور می‌شوند.

محمد دادرس یکی از فعالان بازار نیز در این باره می‌گوید: در شرایط فعلی که بازار روزهای بی‌رونقی را می‌گذراند انواع قاچاق و بدون گارانتی در بازار به وفور موجود است و افزایش واردات نمونه‌های قاچاقی نشان دهنده این است که این مانیتورها در بازار متقاضیان زیادی دارند.

به گفته وی‌، در حال حاضر مانیتورهای بدون گارانتی‌، تقریبا ۱۰ تا ۱۵درصد ارزان‌تر از مانیتورهای گارانتی‌دار در بازار به فروش می‌رسند.

محمد مولوی یکی دیگر از فعالان بازار مانیتور نیز می‌گوید: در حال حاضر قاچاق مانیتورهایی که واردات آنها از طریق شرکت‌های واردکننده کاهش یافته است بیشتر است و این اتفاق با افزایش تعرفه واردات مانیتورهای ۱۹ تا ۲۴اینچ شدت بیشتری گرفته است.

طاهری، مدیر فروش شرکت ایران‌نارا که تا پیش از این به واردات گسترده مانیتورهای بنکیو می‌پرداخت نیز با اشاره به کاهش شدید حجم واردات مانیتور‌های این برند توسط شرکت ایران نارا گفت: به دلیل اینکه تعرفه واردات مانیتورهای ۱۹ تا ۲۴‌اینچ به ۵۰درصد رسیده است ما روی واردات کالاهای دیگری مانند ویدئو پروژکتور و‌... تمرکز کردیم.

محسن نعیمی‌یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید: تا پیش از این تصور می‌شد افزایش تعرفه واردات مانیتور به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است، اما شاهدیم این موضوع باعث شده تولیدکنندگان داخلی نیز به دلیل رشد قاچاق متضرر شوند.

به هر حال فعالان بازار مانیتور معتقدند باید در زمینه ورود کالاهای قاچاق به بازار تصمیمات جدی اتخاذ شود تا هم واردکنندگان و هم تولیدکنندگان بابت این موضوع متضرر نشوند.