لپ‌تاپ‌هایی با نام لب تاب

بازار دیجیتال- فعالیت در حوزه کامپیوتر که طی سال‌های اخیر‌، با توجه به رشد تعداد کاربران رایانه و همچنین رشد مراکز خرید و فروش این کالای پر کاربرد افزایش یافته است باعث شده بسیاری از جوانان ( حتی آنها که اندک اطلاعاتی در این زمینه ندارند) به سوی این حرفه روند. فعالان بازار رایانه معتقدند، در حال حاضر درصد قابل توجهی از افرادی که وارد این حوزه می‌شوند در ابتدای ورود به این صنف حتی نمی‌دانند اسم درست برخی از قطعات رایانه چیست.

صحت این ادعا با گشت و گذاری در بازار رایانه به ویژه مراکز خریدی که کمتر در زمینه عرضه رایانه و تجهیزات آن شناخته شده هستند، مشخص می‌شود.

همین چند روز پیش‌، یکی از فروشگاه‌های خرید و فروش رایانه‌، حوالی پاساژ رضا عبارتی با این مضمون (‌فروش لب تاب با قیمت مناسب) پشت ویترین نصب کرده بود‌.

جالب اینجاست که فروشنده نیز در تلفظ کلمه لب تاب به جای لپ‌تاپ اصرار خاصی داشت.

فعالان بازار می‌گویند، کم سوادی برخی از فعالان بازار رایانه شاید در نگاه اول چندان مهم نباشد و حتی برای برخی از افراد جالب باشد، اما در حقیقت باعث بی‌اعتمادی مشتریان به بازار می‌شود.

در این رابطه گفت‌و‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار رایانه داشتیم که می‌خوانید:

چند درصد از فعالان بازار از دانش کافی در زمینه ای که فعالیت می‌کنند، برخوردارند؟

در شرایط فعلی سواد و دانش نزد مصرف‌کنندگان شاید اهمیت نداشته باشد و برخی با تصور اینکه فروشنده تازه کار است و می‌توان از او تخفیف گرفت به او مراجعه کنند، اما در حقیقت باعث بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان حرفه‌ای می‌شود و این موضوع واقعا تاسف‌آور است که فعالان این حوزه حتی نتوانند نام درست برخی از کلمات را ادا کنند چه برسد به اینکه در مورد کالای مورد نظر اطلاعات کامل به خریدار دهند.

به هر حال این هم یکی از معضلات بازار رایانه است و می‌توان گفت در حال حاضر برخی از افراد تنها به صرف اینکه توانایی خرید جنس از واسطه‌ها یا شرکت‌ها را دارند و با تصور پر سود بودن این حرفه به سمت آن می‌روند.

می‌توان ادعا کرد نیمی‌از فعالان بازار رایانه از تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند و با ارائه اطلاعات غلط به مصرف‌کننده باعث دردسر وی می‌شوند.

به نظر شما برای فعالیت در این حوزه داشتن سرمایه اولیه کافی است؟ و افرادی که در این زمینه تخصص ندارند در این بازار دوام می‌آورند؟

‌در شرایط فعلی که بازار مسیر باری به هر جهت دارد تعداد چنین افرادی در بازار مهم نیست و افراد معمولا به عنوان سرمایه‌گذار اولیه فعالیت می‌کنند و معمولا یکی دو نفر فرد خبره در این زمینه استخدام می‌کنند پس فعالیت آنها دوام دارد، ولی افرادی که بدون تخصص در بخش فروش فعالیت می‌کنند باعث متضرر شدن سرمایه‌گذار می‌شوند، چون نمی‌توانند به نیاز‌های اطلاعاتی خریدار پاسخ دهند.

چرا چنین افرادی استخدام می‌شوند؟

اکثر این افراد بر اساس روابط خانوادگی و دوستانه وارد این حرفه می‌شوند و باعث دردسر و ضرر می‌شوند.