آرامش قبل از توفان در بازار رایانه

بازار دیجیتال- قیمت انواع لپ‌تاپ و تجهیزات کامپیوتری در بازار طی هفته گذشته مجددا کاهش یافته است و فعالان بازار به منظور فراهم کردن زمینه برای ورود اجناس جدید به بازار با کاهش قیمت‌ها درصدد افزایش میزان فروش برآمده اند.

فعالان بازار معتقدند مدل‌های جدید از ۱۵ روز آینده وارد بازار خواهند شد.

این در حالی است که گروهی از فعالان بازار با وجود تایید خبر کاهش مجدد قیمت‌ها در بازار، از احتمال عرضه مدل‌های جدید به بازار طی ماه‌های آینده خبر می‌دهند و معتقدند احتمال ورود مدل‌های جدید با توجه به شرایط بازار طی روزهای آینده بعید است. در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار رایانه داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند مدل‌های جدید لپ‌تاپ و تجهیزات کامپیوتری طی دو هفته آینده وارد بازار می‌شوند و به همین منظور برای فراهم کردن زمینه برای ورود مدل‌های جدید قیمت‌ها را کاهش داده‌اند. این در حالی است که خبرهایی از بازار شنیده می‌شود مبنی بر اینکه موجودی کالاها در بازار بسیار کم است و به همین دلیل قیمت برخی از کالاها طی ماه گذشته افزایش یافته است. در این مورد توضیح دهید.

این خبر صحت دارد و طی هفته گذشته فعالان بازار به هر نحوی در صدد به فروش رساندن اجناس خود بر آمده‌اند و طی هفته گذشته قیمت‌ها در حد قابل توجهی کاهش یافته است و میزان تقاضا هم تا حدودی افزایش یافته است. به عبارتی می‌توان گفت بازار در دوران آرامش قبل از توفان قرار دارد و پس از دو تا سه هفته که مدل‌های جدید وارد بازار شوند و در بازار هم خبری از اجناس قدیمی ارزان قیمت نباشد با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.

البته این خبر که موجودی بازار بسیار کم است نیز صحت دارد و طی هفته‌های قبل قیمت برخی از کالاها افزایش یافته بود، ولی میزان فروش تغییری نکرده بود. به همین دلیل فروشندگان ناچار شده‌اند قیمت‌ها را مجددا با وجود ضرر و زیانی که شامل حالشان شده است، کاهش دهند.

طی هفته گذشته کاهش قیمت‌ها به افزایش تقاضا منجر شده است؟

بله. تا حدودی میزان تقاضا افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود مدل‌های جدید طی دو هفته آینده وارد بازار شوند.

اما برخی از فعالان بازار معتقدند ورود مدل‌های جدید به بازار به این زودی‌ها انجام نمی‌شود و باید در دو تا سه ماه آینده منتظر ورود مدل‌های جدید بود.

بروز این اتفاق هم بعید نیست. چرا که ورود تکنولوژی‌های جدید با توجه به مشکلاتی که برای ورود این کالاها وجود دارد و همچنین کاهش نقدینگی واردکنندگان با تاخیر مواجه خواهد بود. اما همه فروشندگان ناچارند قیمت‌ها را کاهش دهند، زیرا در غیر این صورت هم بازار دچار چنددستگی قیمت می‌شود و هم خریداران از فروشندگانی که اجناس خود را با قیمتی بیشتر از سایر فروشندگان عرضه می‌کنند، خرید نمی‌کنند.