فروش جهانی تلفن‌های همراه از نزولی که اواخر سال گذشته آغاز شد، بازگشته و در سه ماه سوم ۲۰۰۹ مثبت شد و انتظار می‌رود این روند به کمک تلفن‌های هوشمند سریع شود.

بر اساس گزارش گروه پژوهشی گارتنر، فروش جهانی تلفن‌های همراه در سه ماه سوم سال ۲۰۰۹ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، افزایش ۱/۰درصدی یافت. فروش تلفن‌های هوشمند که دسترسی به اینترنت و سایر خدمات مولتی مدیا را فراهم می‌کنند، ۸/۱۲درصد در سه ماه سوم سال جاری افزایش یافت و به ۴۱میلیون دستگاه رسید؛ مجموع فروش تلفن‌های همراه در این مدت ۹/۳۰۸میلیون دستگاه بود. طبق پیش‌بینی گارتنر، فروش تلفن همراه از هم اکنون تا پایان سال ۲۰۰۹ باید رشد کرده و در سال ۲۰۱۰ افزایش ۵.۰ تا ۷.۰ درصدی داشته باشد؛ بازار تلفن هوشمند نیز امکان دارد در سال میلادی آینده ۴۸درصد رشد کند.

بر اساس این گزارش، فروش تلفن هوشمند آیفون نزدیک به ۵۰درصد در سه ماهه سوم افزایش یافت و در مقایسه با ۹/۱۲درصد در سال گذشته، اکنون ۱/۱۷درصد از فروش تلفن‌های هوشمند در سال جهان محسوب می‌شود. گارتنر پیش‌بینی کرد اپل که سومین فروشنده بزرگ تلفن هوشمند در جهان است در سه ماهه چهارم فروش بیشتری را تجربه می‌کند، زیرا عرضه تلفن خود را برای نخستین بار در چین و ۱۶ کشور دیگر آغاز کرده است. اما شرکت فنلاندی نوکیا همچنان بزرگ‌ترین سازنده تلفن همراه جهان باقی مانده است، اگرچه سهم بازار آن از ۲/۳۸درصد در سه ماه سوم ۲۰۰۸ به ۷/۳۶درصد، در سه ماه سوم سال جاری میلادی کاهش یافته است.