بخش سوم

از آنجایی‌که متقاضیان خواستار یک گزارش بازخورد عینی و منصفانه در مورد کیفیت مدیریت پروژه خود هستند، یک گزارش بازخورد برای کلیه متقاضیان تهیه خواهد شد. این گزارش حاوی توضیحات جامعی در مورد فرآیند ارزیابی، خلاصه محتوای ارزیابی، نقاط قوت و حوزه‌های بهبود در هریک از معیارهای مدل و همچنین‌درصد امتیاز کسب شده برای هر معیار می‌باشد. در نهایت هیات داوران نتایج ارزیابی پروژه‌ها را مورد بررسی قرار داده و بر اساس ارزیابی‌های پایانی برندگان سطوح مختلف جایزه و برنده نهایی جایزه ملی تعالی مدیریت پروژه ایران را مشخص می‌کند.

کلیه پروژه‌های عمرانی، صنعتی، زیربنایی، خدماتی و غیره توسط هر یک از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی کشور و توسط کارکنان ایرانی و ترکیبی از کارکنان ایرانی و خارجی در داخل یا خارج از کشور می‌توانند متقاضی دریافت این جایزه باشند.

متقاضیان دریافت جایزه ملی مدیریت پروژه می‌بایست مدارک تقاضانامه شامل موارد زیر را به کمیته جایزه در بازه زمانی معین تحویل می‌دادند.

- صفحه اصلی: نام تیم پروژه درخواست کننده، سازمان مسوول، آدرس و تاریخ تقاضانامه

- خلاصه: یک یا دو صفحه اطلاعات در خصوص پروژه و شرکت متقاضی شامل شرایط کلی پروژه، ویژگی‌های کلیدی پروژه، اهداف پروژه و نگاه کلی به برنامه پروژه

- گزارش: بزرگترین قسمت تقاضانامه که از خودارزیابی پروژه استخراج می‌شود و اطلاعات ارائه شده می‌بایست بر طبق معیارهای مدل تعالی پروژه PEM سازماندهی شوند. روی هم رفته گزارش باید حدود ۳۵ صفحه A۴ را تشکیل دهد که شامل گرافیک و دیگر تصاویر نیز می‌شود.

نحوه ارزیابی

تیم‌های پروژه با ارائه درخواستی کتبی و شرح معیارهای مدل «تعالی پروژه» می‌توانند جهت کسب «جایزه ملی مدیریت پروژه» اقدام نمایند. این در خواست کتبی یک سند خود اظهاری است که به گروه پروژه کمک می‌کند از میزان

موفقیت و نقاط قوت خود آگاه شده و توان بالقوه خود را جهت بهبود به کار گیرند.

کلیه درخواست‌های پذیرفته شده توسط تیمی متشکل از حداقل ۳ ارزیاب، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. براساس نتایج اولیه ارزیابی‌ها، کمیته داوری، پروژه‌هایی را جهت بازدید یک یا دو روزه توسط گروه ارزیاب‌ها تعیین می‌کند. هدف از بازدید تکمیل ارزیابی‌ها و یافتن پاسخ برای سوالات و نکات مبهم در اسناد خود اظهاری است. در نهایت ارزیابان بازخوردی کتبی - مشتمل بر گزارش جامع از پروژه، نحوه مدیریت آن و نتایج آن - در مورد نتایج ارزیابی خود به تمامی شرکت‌های متقاضی شرکت کننده، ارسال می‌کنند و کمیته داوری طی ارزیابی‌های پایانی، برندگان نهایی در سطوح مختلف و برنده «جایزه ملی مدیریت پروژه» را مشخص می‌کند.

اولین دوره جایزه ملی مدیریت پروژه ایران

انجمن مدیریت پروژه ایران با ارزیابی پروژه‌های کاندیدا، اولین جایزه ملی مدیریت پروژه ایران را در ۴ آبان ۱۳۸۸ در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه ایران اعطا کرد. انجمن مدیریت پروژه ایران از میان هشت پروژه راه یافته به مرحله نهایی (شامل پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، مخابرات، نیروگاهی و آب و فاضلاب)، پروژه ‌راه‌اندازی اپراتوری دوم تلفن همراه کشور (ایرانسل - فازهای صفر تا سه) را تنها واجدالشرایط دریافت تندیس جایزه ملی مدیریت پروژه ایران در سال ۱۳۸۸ و پروژه برتر سال معرفی نمود و هفت پروژه دیگر موفق به دریافت تقدیرنامه اهتمام به تعالی شدند.

پروژه‌های شرکت کننده برای دریافت جایزه ملی مدیریت پروژه ایران عبارت بودند از:

۱) اپراتوری دوم تلفن همراه کشور - شرکت ایرانسل ( فازهای صفر تا سه)

۲) فازهای ۷،۶ و ۸ پارس جنوبی - شرکت پتروپارس

۳) پتروشیمی مروارید - مجتمع پتروشیمی اتیلن عسلویه

۴) نیروگاه خرمشهر - شرکت صنایع برق و انرژی صبا

۵) فاضلاب همدان - شرکت کیسون

۶) نیروگاه گازی سنندج - شرکت مپنا

۷) نیروگاه سیکل ترکیبی یزد - شرکت مپنا

۸) تاسیسات میدان نقتی آزادگان - شرکت تهران افرا

براساس بیانیه هیات داوران تندیس جایزه ملی مدیریت پروژه ایران، به دلیل مدیریت موفق ریسک، انتقال موفق فناوری، مدیریت یکپارچه ایرانی - خارجی، مدیریت زمان و منابع، بازاریابی موفق و دسترسی به اهداف از پیش تعیین شده به ایرانسل اهدا شده است. شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل پس از تصویب قانون اجازه موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس محترم شورای اسلامی و تایید شورای محترم نگهبان و پرداخت ۳۰۰میلیون یورو حق لیسانس، در ششم آذرماه ۱۳۸۴ موفق به دریافت پروانه شبکه خدمات ارتباطات سیار (جی اس ام) گردید که این مجوز در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی کل کشور اعطا شده است. در اظهارنامه این شرکت برای دریافت جایزه ملی مدیریت پروژه، اهداف اصلی پروژه عبارتند از:

• دستیابی به اهداف مطرح شده در پروانه

• دستیابی به اهداف مطرح شده در طرح تجاری

• کمک به تغییر بازار تلفن همراه به سود کشور

• دستیابی به توقعات و انتظارات ذی‌نفعان

همچنین ویژگی‌های اصلی این پروژه به شرح زیر آمده است:

چند ملیتی بودن شرکت و وجود تنوع فرهنگی و ملیتی در پروژه

گستره پروژه در سطح کل کشور به گونه‌ای که نیاز به حضور تیم پروژه در اقصی نقاط کشور وجود دارد

ارتباط نتایج پروژه با منافع عامه مردم

اثرات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نتایج حاصل از اجرای پروژه

میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در مدت زمان کوتاه

تاثیرات نتایج پروژه بر ورود و عدم ورود سرمایه‌گذاری خارجی در آینده.

ادامه دارد