مریم عسگری
از قدیم گفته‌اند دندان اسب پیش‌کشی را نمی‌شمارند،، اما آیا این به آن معنی است که هر هدیه‌ای را بدون اما و اگر بپذیریم؟ حتی اگر به آن نیاز نداشته باشیم؟

گاه نیز باید لطف و محبت ارائه‌دهنده هدیه را جبران کنیم.
شاید عجیب باشد، اما انگار این روزها رسم شده است برای برخی از هدایایی که دریافت می‌کنیم، هزینه پرداخت کنیم. به عبارت ساده‌تر برای خود هدیه بخریم. آن هم هدایایی که شاید به آنها نیازی نداشته باشیم، البته شاید بتوان از پذیرفتن سرباز زد و در عوض هزینه آن را هم نپرداخت. پس گاهی می‌توان دندان اسبی را که پیش‌کش می‌شود، شمرد و حتی هدیه را رد کرد. نگران نباشید، به کسی بر نمی‌خورد، زیرا این هم مثل خیلی از چیزهای دیگر امروزه مرسوم شده است.
برگ سبزی تحفه جیب‌هایم
طی یک سال اخیر که بازار کالاهای مختلف، از جمله لوازم صوتی و تصویری و کامپیوتر با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، فروشندگان برای به فروش رساندن اجناس خود علاوه بر کاهش قیمت‌ها، دست به اقدامات دیگری می‌زنند که ارائه پروموشن یا همان هدایای خرید یکی از این اقدامات است.
البته این موضوع (ارائه پروموشن روی کالاها) در مورد انواع تلویزیون به ویژه ال‌سی‌دی‌ها مشهودتر است تا سایر کالاها و شرکت‌های عرضه‌کننده معتقدند ارائه این هدایا تا حدود زیادی باعث جلب توجه مصرف‌کنندگان به سوی بازار می‌شود. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های عرضه‌کننده برای تلویزیون‌های خود هدایایی مانند دستگاه پخش دی‌وی‌دی، سینمای خانگی، دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری و... در نظر گرفته‌اند.
اما نکته اینجا است که قیمت این هدایا روی قیمت کالای خریداری شده کشیده شده است و در صورتی که خریدار علاقه‌ای به دریافت این پیش‌کش از فروشنده نداشته باشد، مبلغ این هدیه از قیمت کالای خریداری شده کسر می‌شود. به هر حال، این هدایا در ازای خرید به خریداران ارائه می‌شود و این خریداران هستند که باید تصمیم بگیرند این هدیه را بخرند یا خیر. موضوعی که مطرح است این است که برخی از مصرف‌کنندگان معتقدند هدایای ارائه شده توسط شرکت‌ها کالاهای قدیمی‌هستند که در بازار فروش چندانی ندارند و شرکت‌های عرضه‌کننده به بهانه ارائه هدیه، کالاهای قدیمی‌خود را دوباره در بازار عرضه می‌کنند، اما نمایندگی‌های فروش این موضوع را تکذیب کرده و می‌گویند کالاهای ارائه شده به هیچ وجه قدیمی‌ نیست و شامل مدل‌های روز است. اعطای هدایای ویژه به حکم قرعه به خریداران نیز ترفند دیگری است که به وسیله آن مصرف‌کنندگان برای خرید کالا تشویق می‌شوند.
اقدام بی‌ثمر
شاید حدود یک سال پیش که سامسونگ برای خرید تلویزیون‌های ال‌سی‌دی‌اش جوایزی را در نظر گرفت توجه مصرف‌کنندگان تا حدود زیادی به سوی این برند و کالاهایش جلب شد، اما اکنون شرایط عوض شده و نه تنها این موضوع برای مصرف‌کنندگان چندان جذاب نیست، بلکه برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده هم ارائه کالاهایی را که هزینه دارند، اقدامی‌ بیهوده می‌دانند و به آن تن نمی‌دهند.
سونی و پاناسونیک از دسته شرکت‌هایی هستند که بر خلاف سایر رقبای خود به ارائه پروموشن به خریداران اعتقادی نداشته و کالاها را بدون هدیه به فروش می‌رسانند. به عقیده این شرکت‌ها، ارائه پروموشن تاثیر چندانی در جلب توجه مصرف‌کنندگان ندارد و محصولات این برندها مشتریان خود را دارند.
نادمی، ‌مدیر فروش شرکت مهوار الکترونیک، نیز می‌گوید: ارائه پروموشن به مصرف‌کنندگان یک سیاست کره‌ای است و آنها با این اعتقاد که ارائه محصولات به صورت پکیج باعث می‌شود مصرف‌کننده راحت‌تر خرید کند و توجهش به سوی کالاهایی که به مصرف‌کننده هدیه می‌دهند جلب شود. وی در مورد کالاهایی که به عنوان هدیه به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود هم گفت: امکان ندارد کالاها قدیمی‌ باشد و تمام پروموشن‌هایی که توسط مهوار الکترونیک به مصرف‌کنندگان اهدا می‌شوند، جزو مدل‌های روز هستند.
علینی، مدیر بخش مارکتینگ شرکت سام‌سرویس، عرضه‌کننده محصولات صوتی و تصویری سامسونگ هم در این باره گفت: در حال حاضر تمام رنج تلویزیون‌های این شرکت به غیر از سایزهای 22،25و32 با پروموشن به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود و ارائه این پروموشن‌ها تاثیر زیادی در روند تقاضا برای این کالا‌ها داشته است.
بر اساس اعلام این شرکت، ارائه این پروموشن‌ها برای فروش تلویزیون‌های LED تاثیر خوبی داشته است.
اما بخش مارکتینگ شرکت گلدیران، با ارائه پروموشن برای تلویزیون‌های LED موافق نبوده و می‌گوید: ارائه پروموشن برای محصولات نورسیده اقدام مناسبی نیست و در مرحله‌ای که این محصولات به تازگی وارد بازار شده‌اند، ارائه پروموشن اقدام بیهوده‌ای است. بر اساس اعلام این شرکت، ال‌جی تنها برای تلویزیون‌های LCD پلاسما پروموشن ارائه می‌دهد.
ال‌جی و سینمای خانگی
اگرچه بخش مارکتینگ شرکت گلدیران اعلام کرده است که برای تلویزیون‌های LED هیچ پروموشنی در نظر نگرفته است، اما خرید ال‌سی‌دی‌های این برند هدایایی را نصیب خریداران می‌کند.
پس اگر برای خرید تلویزیون‌های ۲۶ و۳۲ اینچ این برند اقدام کنید یک دستگاه پخش‌کننده دی‌وی‌دی با مدل ۴۵۵۰ دریافت می‌کنید که قیمت آن ۴۵ هزار تومان است. به عنوان مثال، مدل ۳۲LH۷۰۰ با قیمت ۸۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که هدیه آن دی‌وی‌دی‌پلیر مذکور است. این شرکت برای مدل‌های ۳۷ اینچ خود نیز MINI HOME THEATER هدیه می‌دهد.
سایزهای بالای 42 اینچ هم سینمای خانگی دریافت می‌کنند. پس اگر یک تلویزیون ال‌سی‌دی 37 اینچ خریداری کنید که قیمت آن یک میلیون و 240 هزار تومان باشد، می‌توانید یک سینمای خانگی با مدل 735 دریافت کنید که قیمت آن 180 هزار تومان است و به ازای خرید یک تلویزیون 40 اینچ که قیمتی حدود یک میلیون و 950 هزار تومان دارد، می‌توانید یک سینمای خانگی با مدل 780 دریافت کنید که قیمت آن 450 هزار تومان است و در صورت عدم تمایل برای دریافت هدیه می‌توانید از خرید سر باز زنید و در مقابل مبلغ سینمای خانگی از روی کل مبلغ کسر می‌شود.
سامسونگ پرتبلیغات
سامسونگ، یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان پروموشن روی کالاهای صوتی و تصویری در بازار داخلی به حساب می‌آید. این شرکت علاوه بر اینکه روی تلویزیون‌های LCD خود، بلکه روی تلویزیون‌های LED هم پروموشن ارائه می‌دهد. به گفته علینی، مدیر بخش مارکتینگ این شرکت، سامسونگ به ازای خرید تلویزیون‌های 40 تا 55 اینچ LED خود به خریداران سینمای خانگی با مدل‌های جدید و به روز هدیه می‌دهد و در صورت عدم تمایل خریدار پروموشن به وی اهدا نمی‌شود و مبلغ هدیه از کل قیمت کسر می‌شود. وی افزود: این شرکت در ازای خرید تلویزیون‌های LCD با سایز 32 تا 55 اینچ نیز به خریداران دوربین عکاسی با مدل‌های ES-10 و ES-55 ارائه می‌دهد. همچنین برخی از مدل‌های این تلویزیون‌ها هدایایی نظیر سینمای خانگی با مدل‌های TZ-225، TZ-325 در نظر گرفته شده است که قیمت این سینماهای خانگی حدود 280 تا 330هزار تومان است.
علینی مدل ۵۵B۷۰۰۰ را از تلویزیون‌های LED پرفروش این برند معرفی کرد که هدیه آن یک سینمای خانگی با مدل TZ۴۲۵ است. قیمت این تلویزیون همراه پروموشن ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و قیمت سینمای خانگی نیز ۵۶۰ هزار تومان است که در صورت عدم تمایل مصرف‌کننده به دریافت هدیه مبلغ هدیه از روی قیمت تمام شده کسر می‌شود. وی همچنین مدل ۴۶B۶۹۰ را از LCDهای پرفروش این برند معرفی کرد که با قیمت دو میلیون و ۶۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و پروموشن آن یک دستگاه سینمای خانگی با مدل TZ-۳۲۵ است. قیمت این سینمای خانگی هم ۴۳۰ هزار تومان است.
بانی سوپر اسلیم
مهوار الکتریک هم که معتقد است ارائه پروموشن به مصرف‌کنندگان یک سیاست کره‌‌ای است، برای تلویزیون‌های سوپر اسلیم یا فوق باریکش سینمای خانگی ارائه می‌دهد. به گفته نادمی،‌‌مدیر فروش این شرکت، سایزهای ۴۲و۴۷ اینچ از مدل DV۱ که به ترتیب با قیمت دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند، شامل هدایایی چون سینمای خانگی با مدل G۶۰ است که قیمتی معادل ۴۰۰ هزار تومان دارد.
شارپ ژاپنی پسند
مادیران، عرضه‌کننده تلویزیون‌های شارپ و ایکس‌ویژن نیز تا پیش از این برای این تلویزیون‌ها هدایای زیادی در نظر گرفته بود، اما اینک تنها برای یک مدل از تلویزیون‌های LED شارپ پروموشن در نظر گرفته است.
بر اساس اعلام این شرکت، در حال حاضر مدل 40LE700 که با قیمت دو میلیون و 298 هزار تومان به فروش می‌رسد، همراه یک سینمای خانگی 398 هزار تومانی به فروش می‌رسد.
این شرکت اعلام کرد که در صورتی که خریدار از دریافت هدیه خودداری کند هیچ مبلغی از تلویزیون کسر نمی‌شود، این نشان‌دهنده این است که هدیه مورد نظر فروشی نیست. این شرکت هم اعلام کرد این هدایا مدل‌های روز هستند و به هیچ وجه قدیمی‌ نیستند.
ختم کلام
می‌خواهید دندان این اسب پیش‌کشی را بشمارید، می‌خواهید نشمارید.
به هر حال برگ سبزی است تحفه درویش، شاید هم جیب شما.