کارشناسان در پی آخرین بررسی‌های خود اعلام کردند که میزان صادرات جهانی رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۰۹ میلادی ۳ درصد رشد خواهد کرد.

طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت مطالعاتی و تحقیقاتی گارتنر، فروش جهانی رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۰۹ میلادی ۳ درصد افزایش خواهد یافت و در این میان، کاهش میانگین قیمت رایانه‌ها باعث خواهد شد که مجموع درآمد تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی ۱۱ درصد کاهش یابد.

به گفته شرکت گارتنر، در سال ۲۰۰۹ میلادی در کل ۹/۲۸۹ میلیون دستگاه رایانه شخصی در دنیا عرضه شد که این رقم نسبت به تعداد رایانه‌های عرضه شده در سال قبل رشد ۸/۲ درصدی را نشان می‌دهد.

گفته می‌شود که افزایش فروش جهانی رایانه‌های شخصی در فصل سوم امسال موجب شد تا گارتنر پیش‌بینی‌های قبلی خود را برای عرضه جهانی رایانه‌ها در سال ۲۰۰۹ تغییر دهد. گارتنر پیش‌تر اعلام کرده بود که در سال ۲۰۰۹ شاهد کاهش ۲ درصدی عرضه جهانی رایانه‌های شخصی خواهیم بود.

کارشناسان بر این باورند که رشد غیرقابل پیش‌بینی در فروش جهانی رایانه‌های شخصی به دنبال کاهش میانگین قیمت رایانه‌ها صورت گرفته است. گفته می‌شود که ادامه یافتن بحران اقتصادی جهان و کاهش توانایی کاربران در خرید محصولات الکترونیکی جدید مهم‌ترین دلیل در کاهش قیمت رایانه‌های شخصی بوده است.