بازار دیجیتال- دوربین‌های عکاسی دیجیتال طی مدتی که از حضورشان در بازار می‌گذرد، به خوبی توانسته‌اند بازار را از مدل و برندهای مختلف اشباع کنند و عرصه را به شدت بر دوربین‌های آنالوگ تنگ کنند. با این وجود، دیگر کمتر کسی به سراغ فیلم عکاسی و مواد ظهور عکس و ... می‌رود. اما به هر حال هستند افرادی که هنوز طرفدار پر و پا قرض دوربین‌های آنالوگ هستند و عکاسی با این دوربین‌ها برایشان لطف دیگری دارد. فعالان بازار معتقدند با عرضه گسترده دوربین‌های دیجیتال می‌توان دوربین‌های آنالوگ را متوفیان بازار دوربین دانست. در این باره و در مورد وضعیت بازار دوربین‌های آنالوگ گفت‌و‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار دوربین داشتیم که می‌خوانید:

* در مورد بازار دوربین‌های آنالوگ توضیح دهید. فعالان بازار معتقدند میزان عرضه این دوربین‌ها در حدی در بازار کم شده است که می‌توان این دوربین‌ها را متوفیان بازار دوربین دانست. این موضوع صحت دارد؟

بازار دوربین طی پنج‌سال اخیر جهش سریعی به سمت دوربین‌های دیجیتال داشته است که این موضوع رکود شدید در بازار دوربین‌های آنالوگ را به همراه داشته است و در‌ حال‌ حاضر تنها استفاده‌کنندگان دوربین‌های آنالوگ را برخی از دانشجویان عکاسی، آتلیه‌ها و ... تشکیل می‌دهند

* چه برندهایی در بازار دوربین آنالوگ پرفروش‌ترند؟

تا قبل از این کنتاکس، لایکا، نیکون، کانن، مینولتا و المپیوس را از برندهای معروف تولیدکننده دوربین آنالوگ هستند که در‌ حال ‌حاضر حجم تولیدات آنها در زمینه دوربین‌های آنالوگ در حد قابل‌توجهی کاهش یافته یا متوقف شده است.

* یعنی دوربین‌های این برندها در بازار موجود نیست؟

موجود است، اما به سختی یافته می‌شوند و قیمت‌ها هم به دلیل عرضه محدود تا حدودی نسبت به قبل افزایش یافته است. در حال حاضر، قیمت دوربین‌های آنالوگ کنتاکس حدود ۴۰۰ هزار تومان، قیمت دوربین‌های لایکا و نیکون به ترتیب حدود ۴۰۰ هزار تا دو میلیون تومان و ۲۰۰هزار تا ۷۰۰هزار تومان و قیمت سایر دوربین‌های آنالوگ بین ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان است. از بین برندهای مذکور هم دوربین‌های آنالوگ لایکا، پراکتیکا و کنتاکس محصول کشور آلمان و بقیه محصول ژاپن هستند.

* آیا این دوربین‌ها محصول چین هستند؟

بازار دوربین‌های آنالوگ به دلیل اینکه این دوربین‌ها مشتریان چندانی ندارند، مانند دوربین‌های دیجیتال پرتقاضا نیست، پس از اجناس چینی نیز اشباع نشده‌اند.