کنترل همزمان اس‌ام اس‌ها و ایمیل‌ها ممکن نیست

بازار دیجیتال- چند روز پیش بود که سردار احمدی مقدم، در یک نشست خبری اعلام کرد که از این پس اس‌ام‌اس‌ها و ایمیل‌ها کنترل می‌شوند. همین خبر کافی بود تا موجی از شایعات و اظهارنظرها در این خصوص مطرح شود. این خبر سوالات زیادی در ذهن اکثر کاربران به وجود آورد از جمله اینکه آیا این کار امکان‌پذیر است، آیا فارغ از اصول فنی این کار از نظر اصول اخلاقی و قوانین مدنی نوعی دخالت در حریم شخصی افراد محسوب نمی‌شود و.... برای آگاهی بیشتر در این خصوص گفت‌وگوی کوتاهی با علی مطهری، رییس کمیته مخابرات مجلس انجام دادیم که می‌خوانید:

با توجه به اظهارات اخیر آقای احمدی‌مقدم آیا امکان کنترل تمامی میل‌ها و اس‌ام اس‌ها وجود دارد؟

خیر، به هیچ وجه. اگر هم وجود داشته باشد این کار باید همراه با حکم قضایی باشد، در غیر این صورت این کار غیرقانونی است.

پس علت این اظهارات از سوی این مقام چه بوده است؟

نمی‌دانم، به این سوال خود ایشان باید جواب بدهند، اما به نظر من ایشان نتوانسته‌اند منظورشان را خوب توضیح بدهند. چنین اظهاراتی از سوی ایشان برای ما هم جای سوال دارد، همچنین مجلس در آینده‌ای نزدیک از ایشان درخواست توضیح خواهد کرد.

در کل امکان انجام این کار از نظر فنی وجود دارد؟

خیر، کنترل همزمان تمام مکالمات تلفنی، اس‌ام‌اس‌ها و ایمیل از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.

یعنی به صورت محدود این کار در حال انجام است؟

در این خصوص نمی‌توان به صراحت پاسخ داد، اما با وجود منع شنود مکالمات و دسترسی به اس‌ام‌اس و ایمیل در قوانین موضوعه کشور، ساز و کار قانونی برای کنترل محتوای این پیام‌های ارتباطی نیز پیش‌بینی شده و در صورت ضرورت و برای برقراری امنیت اجتماعی، دستگاه‌های مربوطه می‌توانند نسبت به کنترل ارتباطات اقدام کنند، اما باز هم تاکید می‌کنم که این کار باید با حکم قضایی و قانونی باشد.