دانش کم فروشندگان بازار کامپیوتر

بازار دیجیتال- طی سال‌های اخیر بازار کامپیوتر میزبان فعالانی شده است که شاید تا قبل از‌اینکه به‌این حرفه روی آوردند، اطلاعات بسیار کمی‌از‌این حوزه داشتند و اکنون با گذشت مدتی از فعالیت در‌این حوزه همچنان اطلاعاتشان در‌این زمینه در همان حد است و نمی‌توانند اطلاعات مورد نظر را به خریداران ارائه دهند. اگر‌این روزها سری به بازار کامپیوتر پایتخت بزنید، در طبقه همکف شاهد عرضه انواع اسکنر از نوع دستی خواهید بود که فروشنده آن حتی به درستی نمی‌داند چه چیزی عرضه می‌کند و حتی برند آن را نمی‌داند.

وقتی در مورد کالایی که توسط‌این جوان فروشنده عرضه می‌شد از وی سوال کردیم، با تعجب دریافتیم که حتی نمی‌داند کالایی که می‌فروشد چیست و چه کاربردی دارد و تنها در مورد قیمت آن توضیحاتی داد.

البته چنین افرادی در بازار کم نیستند. افرادی که تنها به ارائه اطلاعات بازاری به مشتری در مورد قیمت کالا بسنده می‌کنند و در صورتی که مشتری سوالی داشته باشد، یک کاتالوگ به وی عرضه می‌کنند.

در‌این مورد با یکی از فعالان بازار کامپیوتر گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که می‌خوانید:

در بازار کامپیوتر شاهد هستیم افرادی فعالیت می‌کنند که هیچ اطلاعاتی از آنچه عرضه می‌کنند، ندارند. البته طی‌این سال‌ها مشاهده افرادی که از دانش کافی در مورد حوزه کاری خود بهره‌مند نبودند، امری عادی شده است. اما‌ اینکه هیچ اطلاعاتی از کالای قابل عرضه نداشته باشند خیلی عجیب است. چطور چنین موضوعی را در بازار کامپیوتر توجیه می‌کنید؟

متاسفانه برخی از فعالان بازار، اقوام و آشنایان خود را با‌این توجیه که باید از صفر شروع کرد و بالاخره در‌این حوزه حرفه‌ای می‌شوند، در پست‌های فروش می‌گذارند و تصور می‌کنند تنها اطلاع از قیمت کالا و ارائه کاتالوگ برای ارائه اطلاعات بیشتر به خریدار کافی است. اما با‌این کار حق خریدار را که گرفتن مشاوره و تست دستگاه است ضایع می‌کنند. زیرا یک فروشنده ناشی و تازه کار نمی‌تواند اطلاعات کاملی به خریدار بدهد.

آیا در‌این مورد نظارتی بر بازار نمی‌شود و تا‌کنون پیش نیامده خریداران اعتراضی به‌این موضوع کنند؟

نظارت که نمی‌شود. ولی اگر خریداران در‌این مورد اعتراضی داشته باشند، می‌توانند موارد را به مسوولان فروشگاه یا پاساژ اطلاع دهند.

چند درصد افراد در بازار کامپیوتر از دانش کافی در حوزه‌ای که کار می‌کنند برخوردار نیستند؟

آمار حدودی نداریم. ولی چنین افرادی در بازارهای مختلف کامپیوتر کم نیستند.