به طور کلی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرتبط با اسکنر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نوع اسکنر: اکثر اسکنرهای موجود، از نوع تخت می‌باشند. علت این نامگذاری به این دلیل این است که سطح اسکنر به‌صورت تخت است. در این نوع اسکنرها، تصویر مورد نظر برای اسکن روی سطحی تخت و بین صفحه‌ای شیشه‌ای و درب اسکنر قرار می‌گیرد. (نظیر دستگاه کپی) علاوه بر اسکنرهای تخت، اسکنرهای دیگری نیز وجود دارد. اسکنرهای Sheet-fed، اسکنرهای دستی، اسکنرهای عکس و تجهیزات جانبی چندکاره شامل ترکیب چاپگر، اسکنر و فاکس درون یک دستگاه، نمونه‌هایی از سایر اسکنرهای موجود هستند.

اسکنرهای Sheet-fed با توجه به نیاز کاربران، مطرح و به سرعت متداول گردید. کاربرد اصلی اسکنرهای فوق، اسکن متون است.

دقت لامپ تصویر: به منظور اسکن و استفاده از تصاویر در صفحات وب یا چاپ تصاویر ۳ در ۵ یا ۴ در ۶ دقت ۱۰۰ نقطه در اینچ کافی خواهد بود. برای اسکن متن‌ها به منظور استفاده از OCR، دقت ۳۰۰ نقطه در اینچ استاندارد بوده و کفایت خواهد کرد. در صورتی که قصد ایجاد تصاویر بزرگتر (۸ در ۱۰ اینچ) یا بزرگنمایی تصاویر کوچک‌تر وجود داشته باشد، باید اسکنری با دقت ۱۲۰۰ یا ۲۴۰۰ نقطه در اینچ انتخاب شود.

آداپتور transparency : در زمان اسکن اسلاید یا فیلم، به یک آداپتور transparency نیاز خواهد بود. (یک منبع نور که در بین فیلم تابانده می‌شود). آداپتورهای فوق، می‌توانند به همراه اسکنر (جزو لاینفک آن در زمان ساخت) یا به عنوان یک قطعه جداگانه به همراه آن، ارائه شوند.

تغذیه‌کننده اتوماتیک سند (ADF): به منظور اسکن متون با حجم بالا یا تصاویری که طول آنان زیاد می‌باشد (بیش از سطح اسکنر)، استفاده از یک تغذیه‌کننده اتوماتیک سند، مفید خواهد بود. شرکت‌های HP و میکروتک، در برخی از مدل‌های جدید خود از ADF) Automatic document feeder) استفاده کرده‌اند.

اینترفیس‌: به موازات ارائه مادربردهایی که دارای پورت USB ۲.۰ می‌باشند، تولیدکنندگان اسکنر نیز اقدام به ارائه اسکنرهایی کرده‌اند که از پورت فوق به منظور ارتباط با کامپیوتر استفاده می‌کنند.

علاوه بر اینها توجه به وضوح تصویر، ناحیه اسکن، تکنولوژی هد اسکن، پورت‌های اسکنر و... از پارامترهای مهم در زمان انتخاب یک اسکنر است.