امارات متحده عربی با اشاره به اینکه تلفن‌های هوشمند بلک بری فرای قوانین قضایی ملی این کشور فعالیت کرده و در معرض سوءاستفاده هستند، مدعی شد این گوشی تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، این اقدام نگرانی‌ها را درباره تلاش دولت امارات برای کنترل جریان اطلاعات در این کشور حاشیه خلیج فارس برانگیخته است.

این دومین جنجال بزرگی است که بر سر بلک بری در امارات به‌وجود می‌آید. یک سال پیش نیز مشخص شد، بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه این کشور کاربران بلک بری را به نصب نرم‌افزاری تشویق می‌کند که امکان دسترسی غیرمجاز به دستگاه‌های آنها را فراهم می‌کند.

در جدیدترین جنجال، سازمان تنظیم‌کننده مقررات مخابراتی امارات اعلام کرد که بلک بری اطلاعات را به شکلی مدیریت می‌کند که امکان سوءاستفاده از این دستگاه را فراهم می‌کند. طبق اعلام این سازمان، بلک بری به این دلیل مورد اشاره قرار گرفته که تنها تلفنی است که در این کشور به‌طور خودکار اطلاعات کاربران را به دیتاسنترهایی در خارج از این کشور ارسال می‌کند.

شرکت Research in Motion که سازنده دستگاه‌های بلک بری است، سیستمی دارد که در آن ایمیل‌های ارسال شده از بلک بری در سرورهایی ذخیره می‌شوند که جدا از سرورهای فراهم‌کنندگان خدمات تلفن همراه محلی اداره می‌شوند. طبق اعلام رگولاتوری مخابراتی امارات، دستگاه‌های بلک بری پیش از وضع قانون ایمنی، ‌اضطراری و امنیت ملی در سال ۲۰۰۷ که استفاده از چنین دستگاه‌هایی را سامان‌دهی می‌کند، در امارات عرضه شدند.

امارات متحده عربی تنها کشوری نیست که درصدد کنترل اطلاعات ارسال شده در گوشی‌های بلک بری برمی‌آید. پیش از این نیز کشورهایی مانند هند و عربستان سعودی خواستار کنترل اطلاعات ارسال شده در شبکه این دستگاه‌ها شده و تهدید کرده بودند در صورت عدم امکان مونیتورینگ، از فعالیت و خدمات سازنده آن جلوگیری کنند.