رشد 40 هزار تومانی قیمت لپ‌تاپ

بازار دیجیتال- بازار لپ‌تاپ که طی ماه‌های اخیر با ثبات قیمت مواجه بود، طی یکی دو روز گذشته با افزایش قیمت‌ها مواجه شده است. بر اساس اعلام فعالان بازار، رشد قیمت دلار طی مدت اخیر باعث شده است قیمت‌ها در بازار در حد قابل توجهی افزایش یابد.

این درحالی است که برخی از فعالان بازار می‌گویند رشد قیمت‌ها در حد چشمگیری نبوده است، چرا که رشد قیمت دلار در حدی نبوده است که قیمت لپ‌تاپ در این حد افزایش یابد. در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

* روند قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ طی مدت اخیر چگونه بوده است؟

طی دو روز گذشته قیمت‌ها در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

* علت این افزایش قیمت چیست؟

رشد قیمت دلار علت اصلی است.

* اما قیمت دلار در حدی رشد نکرده است که باعث رشد ۴۰ هزار تومانی قیمت لپ‌تاپ شود. رشد ۱۲ تومانی قیمت دلار چگونه منجر به افزایش ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ شده است؟

قیمت دلار تنها بر نرخ لپ‌تاپ تاثیر نمی‌گذارد. هزینه حمل و نقل، انبار و سایر هزینه‌ها نیز افزایش یافته است.

* این افزایش قیمت تاثیری در روند تقاضا در بازار داشته است؟

فعلا که میزان تقاضا نسبت به قبل تغییر چندانی نکرده است و بازار با کاهش تقاضا مواجه نشده است.

* با این تفاسیر قیمت سایر کالاهای حوزه کامپیوتر هم باید با افزایش قیمت مواجه شوند. درست است؟

فعلا قیمت سایر کالاهای کامپیوتری تغییری نکرده است.

* چگونه است که تنها قیمت لپ‌تاپ، آن هم در این حد افزایش یافته است؟

لپ‌تاپ کالای پر مخاطب‌تری است، ضمن اینکه بازار این کالا طی مدتی طولانی با رکود مواجه بود و بسیاری از فعالان این صنف متضرر شدند.

* یعنی می‌خواهید بگویید فعالان بازار حالا که بازار تا حدودی پررونق شده است و میزان تقاضا افزایش یافته است، از فرصت به‌دست آمده استفاده می‌کنند تا ضرر خود را جبران کنند؟

خیر. من اصلا چنین منظوری ندارم. ببینید بازار لپ‌تاپ مدت‌ها راکد و بی‌رونق بود. با توجه به وضعیت بد بازار بسیاری از فروشندگان کالاها را با ضرر به فروش رساندند، ولی اکنون دیگر فروشندگان نمی‌توانند کالاها را با ضرر بیشتری به فروش برسانند. این به معنی سوء استفاده از شرایط بازار نیست، بلکه طی مدت گذشته این فروشندگان از سود چشم‌پوشی کرده و حتی با ضرر کالاها را به فروش می‌رساندند.

* با این وجود باز هم رشد ۴۰ هزار تومانی لپ‌تاپ با توجه به رشد ۱۲ تومانی قیمت دلار طی یک هفته اخیر موجه نیست. از طرفی کالاهایی که شما در حال حاضر به بازار عرضه می‌کنید طی هفته‌های قبل از گمرک ترخیص شده‌اند. چگونه است که شما پیشاپیش قیمت‌ها را در بازار داخلی افزایش می‌دهید؟

این دیگر مربوط به سیاست‌های هر شرکت یا فروشگاه است. ما هزینه‌های زیادی برای ترخیص کالا و نگهداری در انبار می‌پردازیم.

* و این هزینه‌ها را با بهانه رشد قیمت دلار جبران می‌کنید؟

اصلا نیازی به بهانه نیست. قیمت‌ها در سایت‌ها هست. خریداران هم که اکثرا به اینترنت آشنایی دارند و می‌توانند با مقایسه قیمت‌ها در اینترنت اقدام به خرید کنند.

* منظور من این است که شما کالاها را طی هفته‌های قبل با قیمت پایین‌تر وارد بازار کرده‌اید. به چه دلیل این کالاها را با قیمت جدید به فروش می‌رسانید؟

شما از کجا می‌دانید ما این کالاها را با قیمت پایین‌تر خریده‌ایم یا اینکه چه زمانی این کالاها را از گمرک ترخیص کرده‌ایم.

* به هرحال مشخص است سفارش‌هایی که واردکنندگان داخلی به شرکت‌های واسطه در خارج از کشور می‌دهند، طی یک یا دو روز وارد بازار نمی‌شوند. تغیر نرخ دلار هم طی روزهای اخیر اتفاق افتاده است. چطور ممکن است شما در شرایطی که قیمت‌ها افزایش یافته است ناگهان سفارش خرید کالا بدهید و به سرعت هم سفارش خود را دریافت کنید؟

وقتی بازار به کالا نیازمند است ما وظیفه داریم کالا را به هر قیمتی شده وارد بازار کنیم.