یکصد و سی‌ویکمین جلسه هیات سرمایه‌گذاری خارجی برگزار‌ و چهار طرح جدید سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ارزش ۲۷۹ میلیون یورو تصویب شد. به گزارش روابط عمومی‌سازمان سرمایه‌گذاری، بهروز علیشیری، معاون وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات سرمایه‌گذاری خارجی که در محل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی‌ایران برگزار شد، گفت: طرح سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید تجهیزات درون چاهی و برون چاهی نفت و گاز برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود‌.

علیشیری افزود :‌این پروژه با مشارکت ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی انجام خواهد شد و حجم آورده خارجی بالغ بر ۱۲۰ میلیون یورو می‌باشد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد‌: همچنین طرح تولید لپ‌تاپ به ارزش ۱۵۰ میلیون یورو از دیگر طرح‌های مصوب هیات سرمایه‌گذاری خارجی بود که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود‌.

علیشیری در عین حال خاطر نشان کرد:‌این طرح ‌موجب ارتقا و انتقال فناوری،‌ ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای ۱۰۰ نفر و صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهد شد.

اینکه چطور ممکن است ‌این طرح که تنها موجب اشتغالزایی برای صد نفر می‌شود صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشته باشد، سوالی است که‌ ایشان خود باید پاسخگوی آن باشد؛ اما در ‌این حال به نظر می‌رسد انتشار چنین اخباری به منظور افزایش تعرفه واردات‌ این کالا باشد که در نهایت همانند آن اتفاقی که در بخش تلفن همراه رخ داد، منجر به افزایش قاچاق ‌این کالا خواهد شد.

در حالی که شرکت‌های بزرگ سازنده لپ تاپ در جهان بالغ بر ده هزار پرسنل فقط در بخش تولید و تحقیقات دارند، ‌این سوال نیز مطرح است که ‌این سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورویی آن هم برای اشتغال تنها صد نفر قرار است در سال چه میزان از نیاز کشور را برآورده سازد.

گفتنی از پنج سال پیش و به بهانه تولید تلفن همراه تعرفه واردات ‌این کالا به یکباره ۵۶ درصد افزایش یافت و‌ این درحالی است که بعد از گذشت پنج سال در کل هنوز یک میلیون گوشی با کیفیت که توان رقابت با مدل‌های جهانی را داشته باشد در کشور ساخته و عرضه نشده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی‌ایران از یک سو و آمارهای ارائه شده از شرکت‌های واردکننده قانونی و فروشندگان رسمی‌ بازار، تنها ثمره تولید تلفن همراه در کشور سلطه ۹۶ درصدی قاچاقچیان ‌این کالا در بازار و از بین رفتن خدمات پس از فروش بوده است.