سامانه اطلاع‌رسانی ۰۹۹۹۰ که تا پیش از این فقط در استان تهران راه‌اندازی شده بود، هم‌اکنون توسعه یافته و در هفت استان دیگر نیز دایر شده است و تا حدود یک هفته آینده ساعات کاری این مراکز ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی خواهد شد. محمدمهدی عطوفی، معاون بازاریابی و امور مشترکان شرکت ارتباطات سیار ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این مطلب و این‌که سعی کردیم خدماتی را که مردم بیشتر به آن نیاز دارند، به‌صورت غیر حضوری ارائه دهیم، اظهار کرد: در این راستا در اقدام اول انجام تشویق بخش خصوصی برای ارائه سرویس به در منازل است که تحت عنوان شرکت خدمات اول با شماره ۱۸۶۸ در استان تهران است که خدمات را به منازل می‌برد. وی افزود: بحث بعدی الکترونیکی کردن کارها است که با توسعه سامانه ۰۹۹۹۰ سعی کردیم نیازهای مشترکان را به‌صورت الکترونیکی پاسخ دهیم و پرداخت قبوض هم به این سامانه اضافه شده بود که با توجه به راه‌اندازی سرویس خدمات صورتحساب مشترکان در سامانه تلفنی ۰۹۹۹۰ همراه اول و امکان پرداخت در کلیه ساعات شبانه روز، امکان وصل خودکار سیم‌کارت‌های دارای قطع بدهی یک طرفه و دو طرفه (میان دوره و پایان دوره) پس از پرداخت از طریق این سامانه میسر شده است. او با بیان اینکه هزینه تماس با سامانه ۰۹۹۹۰ از طریق تلفن ثابت یا همراه رایگان است، گفت: اگر خط مشترک به هر دلیلی قطع شود، می‌تواند قبض خود را به‌صورت غیرحضوری و از طریق تماس با سامانه ۰۹۹۹۰ پرداخت کند که بلافاصله و بعد از حدود ۱۰ دقیقه خط او وصل می‌شود. عطوفی با بیان اینکه مشترکان برای وصل سیم‌کارت‌های قطع بدهی خود به مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی و بانک نیاز ندارند، ادامه داد: با توانمندی که در این سامانه وجود دارد، ظرفیت آن به هزار و ۲۰۰ پاسخگو یا اپراتور افزایش خواهد یافت و در این مراکز پاسخگوی مردم خواهند بود و تعداد اپراتورها ‌بسته به نیاز افزایش می‌یابد. او گفت: در حال حاضر متوسط انتظار متقاضیان در صف تماس با این سامانه در زمان‌های پیک حدود دو دقیقه است و در زمان‌های عادی بلافاصله به آنها پاسخ داده می‌شود.

ایجاد شبکه موبایل اضطراری جهت زمان بحران

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران از ایجاد شبکه موبایل اضطراری در کشور برای استفاده در مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه خبر داد و گفت: شبکه ارتباطی کشور در مواقع بحران از جمله بروز بلایای طبیعی آماده خدمت‌رسانی به گروه‌های امداد و نجات خواهد بود.

داوود زارعیان در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به آمادگی شبکه مخابراتی و ارتباطی کشور در مواقع بحرانی اظهار داشت: معمولا در هر کشوری پدافند غیرعامل و ستاد مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه، پیش‌بینی‌های لازم را در بخش‌های مختلف برای امداد و نجات در زمان بحران دارند که یکی از این بخش‌ها را بخش ارتباطاتی هر کشوری تشکیل می‌دهد. وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران موظف است که برای گروه‌های امدادرسان امکانات ارتباطی را در مواقع بحران فراهم کند، اضافه کرد: در گذشته سیستم‌های بی‌سیم و تلفن ثابت اضطراری برای این منظور کاربرد داشت؛ اما هم‌اکنون با توجه به توسعه تلفن همراه، ضمن روش‌های قبلی از موبایل نیز برای این ارتباط رسانی کمک گرفته شده است.

زارعیان خاطرنشان کرد: شبکه مخابرات اضطراری در تمام استان‌های کشور به طور جداگانه طراحی شده و در مواقع بحرانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. تاکنون نیز در چند مورد بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله در استان‌های مختلف کشور، این شبکه پشتیبان به کار گرفته شده است.

وی امنیت شبکه‌های ارتباطی اضطراری را بسیار بالا توصیف کرد و افزود: پشتیبانی از شبکه اینترنت نیز جزو شبکه‌های اضطراری مخابراتی محسوب می‌شود و ظرفیت این شبکه‌ها با توجه به شرایط متغیر خواهد بود.