گروه صنعت و معدن - وزارت صنایع و معادن برای اینکه پای IT را به صنعت هم باز کند، اقدام به اولویت‌بندی صنایع کرده و بیش از ۴۰ صنعت را که به طور بالقوه ظرفیت بیشتری برای به کارگیری فن‌آوری اطلاعات در تولید، بازاریابی و خدمات پس از فروش دارند، شناسایی کرده است. به گزارش خبرنگار ما، براساس این تصمیم صنایع برق و الکترونیک، صنایع نساجی، صنایع غیرفلزی، صنایع ماشین‌سازی، صنایع نوین (High Tech)، صنایع معدنی و زیرمجموعه‌های آنها، از جمله صنایعی هستند که در اولویت توسعه فناوری اطلاعات قرار گرفته‌اند.

صنایع لوازم خانگی، برق، الکترونیک،‌ مخابرات، پوشاک،‌ کفپوش، کفش، شیمیایی، پلیمری، سلولزی، قطعات و تجهیزات صنعتی، خودرو، ماشین‌آلات صنعتی، هوا و فضا، نانوتکنولوژی، لیزر، سرامیک، سیمان، سرب و روی، آجر، سنگ و صنایع فولادی از جمله صنایعی هستند که وزارت صنایع برای توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در این صنایع برنامه‌ریزی کرده است.

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن در نشست مربوط به جشنواره صنعت و فناوری اطلاعات، با اشاره به اقداماتی که قرار است در این صنایع انجام شود، خاطرنشان کرد: «برای این صنایع امکان ایجاد شغل‌های اینترنتی، بازاریابی برای فروش محصولات، ارائه خدمات پس از فروش، استقرار سیستم‌های مدیریتی، انبارداری و بسیاری از این دست موارد، فراهم خواهد شد.»

به گفته وی، وزارت صنایع از صنایعی که در زمینه استقرار فناوری اطلاعات در واحد تولیدی خود اقدام کند، حمایت کرده و تسهیلات هم می‌دهد. «حاتم»، اعلام جزئیات تسهیلات‌دهی به این صنایع را به زمان دیگری موکول کرد.

«محسن حاتم» با اشاره به اینکه توسعه فناوری اطلاعات در صنایع در بهبود بهره‌وری و افزایش ارزش افزوده کالاهای تولیدی نقش مهمی دارد، ابراز امیدواری کرد: « در برنامه پنجم توسعه سهم صنایع‌ های‌تک از ارزش افزوده بخش صنعت به ۲۰درصد برسیم.» وی ادامه داد: « برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، سهم صادرات صنایع پیشرفته از کل صادرات صنعتی به ۲۰درصد برسد.» هم اکنون، سهم ارزش افزوده این بخش در تولید ناخالص داخلی حدود ۵/۱ درصد است.

وی صدور پروانه بهره‌برداری اطلاعات در صنعت فناوری‌های نوین را از جمله اقدامات وزارت صنایع در بخش فناوری اطلاعات خواند و گفت: کاربران می‌توانند در تولید نرم‌افزار، پروانه بهره‌برداری دریافت کنند.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقداماتی در حوزه فناوری اطلاعات در دولت انجام شده،‌ به خبرنگار ما گفت: «به‌کارگیری کارت سوخت، یکی از اقدامات دولت در حوزه IT بوده است. همچنین دولت بنا دارد با همکاری وزارت صنایع و برخی شرکت‌های وابسته، کارت ملی هوشمند را برای حداقل ۷۰میلیون نفر صادر کند.»

به گفته وی تهیه، صدور، معماری و شرایط استفاده از کارت هوشمند ملی، در دستور کار شرکت‌های زیر مجموعه وزارت صنایع با همکاری ثبت احوال کشور قرار دارد.

حاتم در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید صنایع کشور تا به حال چه میزان در بخش فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری‌ کرده‌اند، هم گفت: «سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات مربوط به دو بخش صدور پروانه‌ تولید نرم‌افزار و همچنین تولید محصولات فناوری اطلاعات می‌شود که هنوز برآورد دقیقی از سرمایه‌گذاری انجام شده در این دو حوزه نداریم.»

رییس شورای فناوری اطلاعات وزارت صنایع با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌های لازم و پهنای باند مورد نیاز برای تعامل قوی با سایر کشورها وجود ندارد، ‌خاطرنشان کرد: «سرعت اینترنت در این کشور باید افزایش پیدا کند و زیرساخت‌های لازم هم باید فراهم شود.»

معاون وزیر صنایع و معادن همچنین با انتقاد از واردات برخی محصولات فناوری اطلاعات به کشور گفت: برخی از این محصولات سال‌ها است که به کشور وارد می‌شوند، اما شرکت‌های تولیدکننده این محصولات تاکنون حاضر به انتقال خط تولید خود به ایران نشده‌اند.

براساس این گزارش، مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن نیز در این نشست با بیان اینکه هزینه ایجاد یک شغل اینترنتی بسیار کمتر از یک شغل صنعتی است، به خبرنگار ما گفت: «هزینه ایجاد یک شغل اینترنتی حتی به یک درصد هزینه ایجاد یک شغل صنعتی هم نمی‌رسد.» «محمود لیایی»، ادامه داد: «سازمان صنایع کوچک برای ایجاد ۵۰۰هزار شغل جدید برنامه‌ریزی کرده که فناوری اطلاعات و شغل‌های اینترنتی سهم قابل توجهی از این طرح دارند.» وی با انتقاد از اینکه طی سال‌های اخیر صنعت فناوری اطلاعات کمتر از سایر صنایع مورد حمایت قرار گرفته است، تصریح کرد: «این صنعت کمترین برخورداری از حمایت‌های تعرفه‌ای را در وزارت بازرگانی دارد.»

اولین جشنواره صنعت و فناوری اطلاعات از ۲۰ مهر ماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.