به گفته وزیر ارتباطات، اپراتور موظف است و تکلیف دارد که مبلغ ۱۲۰ هزار تومان هزینه اتصال، به اضافه مالیات‌های دیگر دریافت کند و برای این موضوع نیز قوانین و مقررات کشور مشخص است و برای هر مالیاتی که پرداخت می‌کند، سند موجود است که می‌تواند طبق آن از مشتری مالیات مربوطه را دریافت کند. رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که قیمت سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول پس از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به دلیل کاهش هزینه مالیات این سیم‌کارت‌ها از ۳۰ هزار تومان به ۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش و قیمت سیم‌کارت از ۱۵۰ هزار تومان به ۱۲۳۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرد، گفت: در پروانه اپراتور اول آمده که ۱۲۰ هزار تومان هزینه اتصال به علاوه مالیات مربوطه؛ در آن زمان مالیات مربوطه ۳۰ هزار تومان بود، بنابراین قیمت سیم‌کارت دائمی همراه اول با کد ۰۹۱۰ مبلغ ۱۵۰ هزار تومان می‌شد، اما پس از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، هزینه مالیات مربوطه به هر میزانی که باشد به آن عدد ۱۲۰ هزار تومان اضافه می‌شود. تقی‌پور درباره اینکه همراه اول برای فروش سیم‌کارت ۲۸۸ هزار تومانی بر اساس مصوبه هیات وزیران در جلسه پنجم خردادماه سال ۸۷ عمل می‌کرده که در آن بر مجاز بودن تداوم ثبت نام سیم‌کارت‌های دائمی قدیمی با نرخ دو میلیون و هشتصد و هشتاد هزار ریال اشاره شده است، گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ جدیدی نیاز ندارد، زیرا این مصوبه دولت قبل از صدو پروانه مخابرات بوده و این موضوع مشخص است؛ یعنی در پروانه ذکر شده که کلیه مصوبات قبلی در ارتباط با فعالیت این اپراتور ملغی است و اکنون مقررات حاکم، پروانه اپراتور است.

تخلف مخابرات در فروش سیم‌کارت

معاون سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه شرکت مخابرات طبق پروانه فعالیت از سال ۸۷ باید سیم‌کارت را ۱۲۰ هزار تومان به‌علاوه مبلغی بابت مالیات و عوارض می‌فروخت، گفت: مابه‌التفاوت سیم‌کارت‌هایی که با قیمت ۲۸۸ هزار تومان به مشترکان فروخته شده باید به آنها بازگردانده شود.

حسن رضوانی در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: در پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران که از سال ۸۷ به این شرکت ابلاغ شده است، قیمت ۱۲۰ هزار تومان برای فروش سیم‌کارت دائمی درنظر گرفته شد که در آن کد خاصی نیز مدنظر نبود. وی با بیان اینکه با احتساب مالیات و عوارض هم‌اکنون قیمت سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول ۱۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان است و پیش از این نیز با احتساب ۳۰ هزار تومان مالیات قیمت فروش آن ۱۵۰ هزار تومان بود، اظهار داشت: به طور کل تمامی سیم‌کارت‌هایی که مخابرات از زمان دریافت پروانه تا به حال فروخته است یک نرخ دارد و فرقی میان سیم‌کارت‌های ۰۹۱۰ و ۰۹۱۲ وجود ندارد. معاون سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه این موضوع از زمان دریافت پروانه لازم‌الاجرا بوده است، گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در صورت تخلف مطابق با پروانه فعالیت این اپراتور با آن برخورد خواهد کرد. رضوانی در مورد دیر اجرا شدن این الزام و در پاسخ به این سوال که چرا رگولاتوری در دو سال گذشته نسبت به این موضوع وارد عمل نشده است؛ گفت: استنباط این بوده است که مخابرات طبق پروانه عمل می‌کند.