بدون گارانتی‌ها در بازار گران‌قیمت ترند

بازار دیجیتال- رشد شدید قیمت‌ها در بازار تلویزیون که طی هفته اخیر شاهد آن بودیم باعث اعتراض مصرف کنندگان و حتی اتحادیه لوازم صوتی و تصویری شده است. تا جایی که رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری اعلام کرد، کالاهای موجود در بازار، طی محموله‌های قبلی و با قیمت سابق دلار وارد بازار شده‌اند و نباید قیمت کالاهای موجود را در بازار به بهانه رشد نرخ ارز افزایش داد. اما فعالان بازار گویا به این گله و شکایت‌ها اهمیتی نمی‌دهند و معتقدند، در شرایطی که بازار کالاهای مختلف با رشد قیمت‌ها مواجه شده است چرا باید بابت کالای پر مخاطبی مانند تلویزیون قیمت‌ها را ثابت نگه داشت.

روزبه احدی، یکی از فعالان بازار در خیابان جمهوری در این باره می‌گوید: طی سال گذشته قیمت لوازم صوتی و تصویری و به ویژه تلویزیون‌های LCD برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکنندگان داخلی بارها و بارها کاهش یافته است و حاشیه سود برای فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری به شدت کاهش یافته است. حال با توجه به رشد نرخ ارز و رشد شدید قیمت کالاهای مختلف چگونه انتظار می‌رود که قیمت لوازم صوتی و تصویری ثابت نگه داشته شود؟

به گفته وی، اگر چه ارگان‌های دولتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی اقداماتی کرده‌اند، ولی باز هم این نمونه‌های وارداتی هستند که بازار را در دست گرفته‌اند و این اقدام تنها به نفع مصر ف‌کنندگان شده است.

مولایی، یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید: نمایندگی فروش با توجه به کنترلی که روی آنها می‌شود، معمولا سعی می‌کنند قیمت‌ها را در شرایط این چنینی که روند قیمت‌ها در بازار صعودی است، افزایش ندهند. ولی طی مدت اخیر این نمایندگی‌ها نتوانستند در مقابل جریان شدید رشد قیمت‌ها مقاومت کنند و قیمت‌ها را تا حدودی افزایش داده‌اند.

به گفته وی، طی مدت اخیر فروشندگانی که کالاهای بدون گارانتی را با قیمت پایین تر از نمایندگی‌های فروش به بازار عرضه می‌کردند، اینک قیمت‌ها را به شدت افزایش داده‌اند و جایگاه این دو گروه عرضه کننده در بازار تغییر کرده است. یعنی این نمایندگی‌های فروش هستند که کالاها را با قیمت پایین تری در بازار عرضه می‌کنند ولی با این وجود میزان تقاضا برای این کالاها در بازار‌اندک است.

فعالان بازار به کاهش شدید تقاضا در بازار طی مدت اخیر اشاره کرده و می‌گویند، طی مدت اخیر، میزان تقاضا در بازار لوازم صوتی و تصویری در حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است که این کاهش قیمت بیشتر مربوط به انواع تلویزیون‌های LCD است.

بر اساس پیش‌بینی فعالان بازار، تا زمانی که قیمت ارز به تعادل و ثبات نرسد وضعیت بازار به همین منوال است.