بازار همچنان راکد است - ۱۷ مهر ۸۹

بازار دیجیتال- در پی کاهش حدودی قیمت دلار در بازار طی روزهای اخیر، قیمت کالاهای مختلف از جمله کالاهای حوزه کامپیوتر در حدود ۲ تا ۵ درصد کاهش یافت. براساس اعلام برخی از فعالان بازار، طی روزهای اخیر بازار کامپیوتر که با رشد ۲۵ درصدی قیمت‌ها مواجه بوده است، با کاهش جزئی قیمت روبه‌رو شده است ولی این کاهش قیمت در حدی نبوده است که نظر خریداران را به سوی بازار جلب کند و بار روانی منفی که بابت رشد قیمت‌ها بازار را تحت تاثیر قرار داده بود همچنان بر بازار حاکم است.

محمد شقاقی ،یکی از فعالان بازار، در این باره می‌گوید، طی مدت اخیر با وجود کاهش ۵ درصدی قیمت‌ها میزان تقاضا در بازار همچنان اندک است و خبری از افزایش تقاضا در بازار نیست. به گفته وی، طی روزهای اخیر میزان مراجعه به بازار در حدی کاهش یافته است که فعالان بازار به شدت نگران شدند.

وی افزود معمولا روزهای پنج شنبه بازار مملو از خریدارانی است که از روز نیمه تعطیل خود استفاده کرده و به مراکز خرید و فروش رایانه مراجعه می‌کنند. ولی در پنج‌شنبه همین هفته تعداد مراجعین به پاساژ پایتخت در حدی اندک بود که برخی از فروشندگان بازار، فروشگاه خود را تعطیل کردند.

بهنامی‌یکی از فعالان بازار نیز در این باره می‌گوید، ریزش شدید مشتری و مراجعین به بازار موضوعی است که باعث نگرانی فعالان بازار شده است.

به گفته وی، طی روزهای اخیر در پی کاهش جزئی قیمت ارز، نرخ کالاها تا حدودی کاهش یافته است .به عنوان مثال، قیمت لپ‌تاپ در حدود ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است. ولی این کاهش قیمت به افزایش تقاضا یا حتی مراجعه به بازار ختم نشده است.

صالحی یکی از فعالان بازار نیز پیش‌بینی کرد با کاهش بیشتر قیمت‌ها طی روزهای آینده بازار به حالت عادی باز می‌گردد.

اما در حالی‌که فعالان بازار، از کاهش قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند، گروهی معتقدند این کاهش موقتی است و براساس پیش بینی‌های کارشناسان قیمت دلار مجددا افزایش خواهد یافت. این دسته از فعالان بازار ادعا می‌کنند، با توجه به شرایط بازار کمتر کسی جرات ریسک کردن دارد و نه تنها کسی برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کند، بلکه حتی اگر مشتری هم برای خرید به بازار بیاید این فروشندگان هستند که از فروش کالا خودداری می‌کنند.

مصطفوی، یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید، در شرایط فعلی وضعیت بازار مشخص نیست و نمی‌توان به کاهش جزئی قیمت ارز اعتماد کرد و بر اساس آن در بازار تصمیم گرفت. به همین دلیل، تا زمانی که قیمت ارز به طور دقیق و طی یک دوره مشخص ثابت نشود نمی‌توان انتظار داشت شرایط بازار تغییر کند.

فعالان بازار همچنین اعلام کردند، طی مدت اخیر با توجه به رشد شدید قیمت‌ها، افراد سودجویی که با سوء‌استفاده از شرایط بازار، نظم بازار را به هم می‌زدند متضرر شده‌اند.

به گفته بهنامی، تا حدود یک ماه قبل بازار کامپیوتر با معضل بزرگی با نام زیر فروشی مواجه بود که طی هفته‌های گذشته با توجه به رشد قیمت‌ها افرادی که کالاهای بدون گارانتی را با قیمت پایین تر از عرف بازار به فروش می‌رسانند به دو دلیل دیگر نتوانسته با کاهش قیمت‌ها نظر خریدار را به سمت خود جلب کنند. دلیل اول این است که با توجه به شرایط بازار فروش کالا با قیمت پایین‌تر از بازار ریسک بسیار بزرگی است و دلیل دوم هم این است که اصلا خریداری در بازار وجود نداشته و ندارد تا این افراد کالاهای خود را با قیمت زیر قیمت بازار به آنها عرضه کنند.

صاحبی، یکی دیگر از فعالان نیز با اشاره به این نکته که موجودی کالاها در بازار بسیار کاهش یافته است گفت، در حال حاضر، بازار با کاهش موجودی در مورد برخی از برندها مانند msi مواجه شده است که این کاهش موجودی باعث شده برخی شایعاتی در مورد عدم عرضه محصولات این برند به دلیل بحث تحریم راه بیندازند.

به گفته وی ، طی ماه گذشته بازار کامپیوتر ما مرکز شایعات بوده و هر کس از راه می‌رسد شایعه‌ای ساخته و منتشر می‌کند.

اما گروهی از فعالان بازار این موضوع را شایعه ندانسته و گفتند، طی مدت اخیر زمزمه‌هایی در مورد عدم عرضه محصولات برندهایی نظیرmsi، acer و... به گوش می‌رسد. به گفته آنها با توجه به کاهش شدید موجودی این برندها در بازار به نظر می‌رسد این خبر صحت داشته باشد. هر چند شرکت‌های وارد کننده این کالا این خبر را تکذیب می‌کنند. به هرحال صحت و سقم این خبر و اخباری از این دست طی روزهای آینده مشخص می‌شود و وضعیت بازار و روند قیمت‌ها نیز تا ثبات نرخ ارز به همین منوال است. پس باید صبر کرد و منتظر بود.