تقلبی فروش‌های واقعی را بشناسید

بازار دیجیتال- با وجودی که اتحادیه ماشین‌های اداری طی هفته گذشته در مورد جمع آوری کارتریج‌های تقلبی که به نام اورجینال در سطح بازار عرضه می‌شوند به فعالان بازار این کالا اخطار داده‌است، اما با این حال، همچنان در بازار شاهد عرضه این کارتریج‌ها به طور گسترده هستیم. اگر سری به خیابان ایرانشهر بزنید، متوجه می‌شوید گویا اخطارهای اتحادیه کارساز نبوده و کارتریج‌های تقلبی به راحتی در بازار عرضه می‌شوند.

اکثر فعالان بازار که به سختی زیر بار تقلبی بودن کارتریج‌ها می‌روند، می‌گویند، از جانب اتحادیه و هیچ ارگان دیگری اخطاری به آنها داده نشده است.

یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید، اصلا بین کالاهای اورجینال و تقلبی در بازار مرزی وجود ندارد و نمی‌توان این دو نمونه را به راحتی از هم متمایز کرد. به همین دلیل است که نمی‌توان با این کارتریج‌ها در بازار برخورد جدی کرد.

به گفته وی ، برخی از فعالان بازار با سوء‌استفاده از این موضوع (عدم تشخیص کارتریج اورجینال و تقلبی توسط خریدار) کالای خود را اورجینال معرفی کرده و آن را با قیمت بالایی به بازار عرضه می‌کنند.

یکی دیگر از فعالان بازار نیز با بیان این مطلب که در حال حاضر اکثر خریداران کارتریج به خرید کارتریج‌های تقلبی یا شارژ شده تمایل دارند، گفت: تعداد محدودی از خریداران برای خرید کارتریج اورجینال به بازار مراجعه می‌کنند و اکثرا یا اقدام به شارژ کارتریج می‌کنند یا خواهان خرید نمونه‌های طرح هستند.

به گفته وی ، با توجه به شرایط بازار و انتشار اخباری که در مورد عرضه گسترده نمونه‌های تقلبی و طرح در بازار شده است، یک جو روانی در بازار حاکم شده است و خریداران تصور می‌کنند هر کارتریجی که در بازار موجود است تقلبی، شارژ شده و طرح است. به همین دلیل ترجیح می‌دهند بهای کمتری بپردازند و یک نمونه طرح بخرند تا اینکه قیمت یک کارتریج اورجینال را بپردازند و در عوض یک نمونه تقلبی به اسم اورجینال خریداری کنند.

اما صالحی، یکی از عرضه‌کنندگان کارتریج می‌گوید، اگر خریداران کارتریج مورد نظر را از شرکت معتبر خریداری کنند نه در اصلیت کارتریج شک و شبهه‌ای وجود دارد و هم اینکه سلامت دستگاه‌شان تضمین می‌شود.

یکی دیگر از فعالان بازار نیز در این‌باره می‌گوید، طی مدت اخیر که یک بار ماموران سازمان بازرسی برای جمع‌آوری کارتریج‌های تقلبی یک شرکت به خیابان ایرانشهر مراجعه کردند، تا حدودی حال و هوای بازار عوض شد و اکثر فعالان بازار احساس می‌کردند در یک فضای پرخطر کار می‌کنند، زیرا بازرسان توانایی شناسایی کارتریج‌های طرح و تقلبی را نداشته و با حدس و گمان یا اطلاعات اشتباه یا حتی گزارش‌های خطا که از طرف برخی به این سازمان داده می‌شود، برای پلمب واحد صنفی مراجعه می‌کنند. در آن صورت هم هر چه دلیل و مدرک ‌بیاوری که کارتریج تقلبی نیست یا اینکه تخلفی در مورد گمراه کردن مشتری صورت نگرفته باور نمی‌کنند. به عبارتی ماموران می آیند تا به وظیفه خود عمل کرده و واحد صنفی مورد نظر را پلمب کنند.

وی که دل پردردی از شرایط به وجود آمده در بازار دارد می‌گوید، همیشه این فروشنده است که متهم است و دست فروشنده هم به هیچ جا بند نیست، تا بیاید ثابت کند که تخلفی نکرده و نسبت به فک پلمب اقدام کند، مدت‌ها طول می کشد و این زمان برای یک فروشنده که واحد صنفی‌اش پلمب شده است، خسارت زیادی به همراه دارد.

فعالان بازار با اشاره به این موضوع که عرضه کنندگان کارتریج‌های تقلبی در بازار شناخته شده هستند، گفتند، متاسفانه به عرضه‌کنندگان مطرح کارتریج‌های تقلبی کاری ندارند و در عوض سراغ چند فروشنده تازه کار می‌روند و با پلمب فروشگاه وی، به وی خسارت می‌زنند.

به گفته آنها اگر می‌خواهند با این معضل مقابله جدی داشته باشند باید با عرضه‌کنندگان مطرح و شناخته شده و تولیدکنندگان کارتن و جعبه این کارتریج‌ها که سود زیادی بابت این کارها برده‌اند، برخورد کنند.