بازار دیجیتال- این روزها با توجه به افزایش تنوع نوع، برند و مدل دستگاه‌های ‌هارددیسک، ممکن است برخی از افرادی که قصد خرید‌ هارددیسک را دارند با مشکل مواجه شده‌ و برای انتخاب‌ هارددیسک مناسب سردرگم شوند. همچنین با توجه به عرضه گسترده نمونه‌های اکسترنال‌هارددیسک و کاهش قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل ،بسیاری از خریداران به سمت نمونه‌های اکسترنال روی آورده اند و دیگر کمتر کسی به سراغ سایر نمونه‌های‌ هارد می‌رود. در متن زیر ما برخی از ویژگی‌های انواع‌ هارد اکسترنال را معرفی کرده‌ایم . انواع‌هارددیسک اکسترنال

‌هارددیسک‌های اکسترنال به دو دسته‌ Portable , External تقسیم‌بندی می‌شود.‌ هارددیسک‌های External بیشتر برای ذخیره‌سازی اطلاعات و محلی برای نگهداری و پشتیبان گیری از آنها مورد‌استفاده قرار می‌گیرند و چندان از آنها برای انتقال در دفعات زیاد استفاده نمی‌شود. (به دلیل وزن و اندازه بزرگ) در عین حال ظرفیت‌های بزرگ و سرعت انتقال بالا تنها در این رده وجود دارد. در نقطه‌ مقابل ‌هارددیسک‌های Portable یا قابل حمل وجود دارند که اندازه کوچکی دارند و معمولا از طریق پورت USB۲.۰ به کامپیوتر متصل می‌شوند.

مزیت‌هارددیسک اکسترنال‌

هارددیسک‌های قابل حمل یا خارجی ساختاری کاملا شبیه به ‌هاردهای معمولی دارند. یعنی اطلاعات به‌وسیله‌ هد ثابت روی پلاترهای چرخان ذخیره و یا خوانده می‌شود. اما به ‌هارددیسک‌های اکسترنال ضمیمه‌های دیگری نیز اضافه شده است که آنها را از ‌هاردهای معمولی متمایز می‌کند.

محافظت از اطلاعات

‌هاردهای معمولی چون در داخل کیس نصب می‌شوند و در یک جای ثابت قرار می‌گیرند هیچ محافظی در برابر ضربه و شوک وارده ندارند. پس کافی است که ضربه‌ای به آنها وارد شود تا اطلاعات‌ هارد از دست برود. ولی در‌ هارددیسک‌های قابل‌حمل،‌ هارددیسک کاملا در داخل یک محیط ضدضربه قرار گرفته است که می‌تواند باعث دفع اکثر ضربه‌های ناخواسته شود. به خاطر همین است که از این نوع‌ هارد‌ها در وسایل قابل حمل مانند گوشی‌های موبایل هم استفاده می‌شود.

اتصال ساده و راحت

برخلاف ‌هارددیسک‌های معمولی که نصب آنها دردسر زیادی دارند، اتصال ‌هارددیسک‌های قابل حمل تنها با یک کابل برقرار می‌شود. برای انتقال هم از رابط‌هایی مانند Firwire ۴۰۰ , USB۲.۰ و جدیدا هم ESATA، استفاده می‌شود که در برخی از مدل‌ها حتی دو نوع پورت ارتباطی وجود دارد تا امکان رد و بدل شدن اطلاعات با هر نوع کامپیوتری مهیا باشد. نکته دیگر امکان HotPLUG است که برای اتصال و قطع کردن‌ هارد نیازی به خاموش کردن سیستم ندارید.

رمزنگاری اطلاعات

در بسیاری از‌ هاردها امکان حفاظت از اطلاعات وجود دارد. یعنی اینکه اطلاعات به صورت کد شده در داخل‌ هارددیسک ذخیره می‌شوند تا شخص دیگری در صورت دسترسی به آنها نتواند از اطلاعات شما سوء‌استفاده کند.