رونمایی از گوشی‌های جدید ویندوز

قرار است مایکروسافت مجموعه جدیدی از تلفن‌هایی را رونمایی کند که با نرم‌افزار ویندوز این شرکت کار می‌کنند. بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان امیدوار است با تلفن‌های جدید که توسط شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ال‌جی و HTC ساخته شده‌اند، سهمش را در بازار تلفن همراه که بسیاری آن را کلید رایانش آینده می‌دانند، افزایش دهد. این تلفن‌ها که در ابتدا در شبکه AT&T موجود خواهند بود، پیش از این به‌صورت نمونه اولیه به نمایش درآمده‌اند و از نظر شکل با داشتن نمایشگرهای رنگی لمسی و میان‌برهایی برای دسترسی راحت به ایمیل، وب، موسیقی و برنامه‌های دیگر، شبیه به آیفون اپل هستند.

به گفته برخی از تحلیلگران، این گوشی‌ها آخرین شانس مایکروسافت برای نزدیک کردن فاصله خود با رقبا است که در چند سال گذشته از آنها عقب افتاده است. این گوشی‌ها تا یک ماه آینده در فروشگاه‌ها موجود نخواهند بود، بنابراین ممکن است تا پایان سال جاری نتوان درباره موفقیت آنها قضاوت کرد. بر اساس بررسی‌های شرکت پژوهشی گارتنر، مایکروسافت در مقایسه با ۹ درصد در یک سال قبل، تنها پنج درصد از بازار تلفن هوشمند جهانی را در اختیار دارد، در حالی که سهم سیستم‌عامل آندرویید گوگل از تنها دو درصد در یک سال قبل، به ۱۷ درصد رسیده است.

بازار تلفن‌های چند منظوره‌ای که به کاربران امکان می‌دهند ایمیل ارسال کرده، به مرور وب پرداخته، بازی انجام دهند و به آهنگ و ویدئو دسترسی داشته باشند، قرار است توسعه بالایی بیابد. طبق پیش‌بینی گارتنر، سال جاری تقریبا ۲۷۰ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در سراسر جهان فروخته می‌شود که ۵۶ درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود، در حالی که فروش جهانی رایانه‌های شخصی با ۱۹ درصد رشد در سال جاری، به ۳۶۸ میلیون دستگاه می‌رسد.