بازار دیجیتال- با وجودی که برخی از فعالان بازار ادعا می‌کنند، لپ‌تاپ‌های برند DELL بیشتر از سایر برندها دچار ایرادات فنی می‌شوند و کاربران خود را به دردسر می‌اندازند؛ اما با این وجود، لپ‌تاپ‌های این برند بیش از سایر برندها در بازار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. بر اساس اعلام فعالان بازار و همچنین طبق آمار ارائه شده توسط سایت SANDP ،در حال حاضر لپ‌تاپ‌های برند دل در صدر پرفروش‌های بازار قرار دارند و پس از آن برندهایی چون، سونی، ایسر، اسوس و... در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

البته برخی از فعالان بازار می‌گویند، لپ‌تاپ‌های برند دل نه به دلیل قابلیت‌های بالایی که دارند، بلکه به دلیل قیمت پایین و تنوع بالای مدل‌هایش توانسته است چنین محبوبیتی در بازار کسب کند.

در رابطه با بازار خرید و فروش این کالا گفت‌وگوی کوتاهی با مصطفوی، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

در مورد رده‌بندی برندها در بازار لپ‌تاپ توضیح دهید. با استناد به آمار برخی از سایت‌ها و همچنین اعلام برخی از فعالان بازار، لپ‌تاپ‌های برند دل همچنان در صدر پرفروش‌های بازار ایستاده‌اند. شما هم با این نظر موافقید؟

بله. لپ‌تاپ‌های برند دل نه تنها طی مدت اخیر ،بلکه چند سالی است که در صدر پرفروش‌های بازار ایستاده‌اند.

برخی معتقدند علت محبوبیت لپ‌تاپ‌های این برند قیمت پایین و تنوع بالای مدل‌های آن است. این دلیل درستی است؟

شاید تنوع بالای لپ‌تاپ‌های این برند در مقایسه با سایر برندها علت پرفروش بودن لپ‌تاپ‌های این برند در بازار باشد؛ ولی نمی‌توان گفت قیمت پایین لپ‌تاپ‌های دل باعث جلب توجه خریداران شده است؛ چرا که برندهای دیگری نظیر ایسر هم قیمت پایینی نسبت به سایر برندها در بازار دارند؛ ولی به چنین سطح محبوبیتی نرسیده‌اند. البته ایسر در سطح جهانی محبوبیت بالایی دارد؛ ولی در بازار داخلی این طور نیست.

پس علت محبوبیت لپ‌تاپ‌های این برند در بازار چیست؟

ببینید وقتی در بازار شایع شود یک برند یا یک مدل پرفروش است،

ناخود آگاه توجه خریداران به سمت آن جلب می‌شود و قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

ولی ما در مورد لپ‌تاپ‌های برند دل با افزایش کاذب قیمت مواجه نبودیم، بودیم؟

این دیگر به سیاست عرضه کنندگان لپ‌تاپ برمی‌گردد. وقتی یک عرضه‌کننده بزرگ قیمت مشخصی برای لپ‌تاپ‌هایش در نظر می‌گیرد سایر عرضه کنندگان نمی‌توانند با قیمت بالاتر از آن کالاها را به فروش برسانند؛ زیرا مشتریان خود را از دست می‌دهند.

به نظر من عرضه کنندگان مطرح با درک این موضوع که خریداران ایرانی به قیمت کالا اهمیت زیادی می‌دهند سعی کرده‌اند قیمت‌ها را در حدی نگه دارند که مشتریان خود را از دست ندهند.