بازار دیجیتال- ارائه کالاهای بدون گارانتی که اکثرا تولید کشور چین هستند موضوعی است که سال‌ها است نه تنها تولیدکنندگان داخلی، بلکه واردکنندگان کالاهای این حوزه را که برای کالاهای خود خدمات پس از فروش ارائه می‌کنند با خود درگیر کرده است. کیس و پاور نیز از دسته کالاهایی هستند که شاهد عرضه نمونه‌های بدون گارانتی آن در بازار هستیم. بر اساس اعلام فعالان بازار، با وجودی که در زمینه کیس و پاور شرکت‌ها گارانتی‌های معتبری را ارائه می‌کنند ولی حدود ۷۰ درصد بازار را نمونه‌های بدون گارانتی به دست گرفته‌اند.

در رابطه با دلایل این موضوع و وضعیت بازار این کالا، گفت‌وگوی کوتاهی با علمی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر داشتیم که می‌خوانید:

فعالان بازار ادعا می‌کنند بیش از ۷۰ درصد بازار کیس و پاور را نمونه‌های بدون گارانتی به خود اختصاص داده‌اند. شما این موضوع را تایید می‌کنید؟

بله. این موضوع طی سال گذشته شدت بیشتری گرفته است. به طوری که طی یک سال گذشته، میزان عرضه نمونه‌های بدون گارانتی این کالا در حدی بوده است که عرضه‌کنندگانی را که بابت ارائه این کالا خدمات پس از فروش ارائه می‌کنند گله‌مند کرده است.

قیمت پایین‌تر نمونه‌های بدون گارانتی باعث افزایش تقاضا برای آنها شده است؟

به نظر می‌رسد این طور باشد. از طرفی گروهی با تصور اینکه کیس چندان به خدمات پس از فروش نیاز پیدا نمی‌کند به سراغ نمونه‌های بدون گارانتی یا بدون مارک می‌روند. در صورتی که این تصور اشتباه است و باید مصرف‌کننده را در مورد انتخاب کالا راهنمایی کرد.

روند قیمت‌ها در بازار این کالاها چگونه بوده است؟

قیمت‌ها تقریبا ثابت بوده است و تغییر چندانی نکرده است.

نمونه‌های بدون گارانتی چقدر ارزان‌تر از نمونه‌های گارانتی دار به فروش می‌رسند؟

نمونه‌های بدون گارانتی با ۵ تا ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نمونه‌های گارانتی دار به فروش می‌رسند. اما نمونه‌های بدون مارک با قیمتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان‌تر از نمونه‌هایی که یک برند سرشناس را یدک می‌کشند به فروش می‌رسند.