تاثیر Mp3 playerها بر سلامت شنوایی

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، استفاده زیاد و طولانی مدت از دستگاه‌های Mp۳ player، به آسیب‌های شنوایی منجر می‌شود که مهم‌ترین آنها کاهش و افت شنوایی هستند. استفاده از دستگاه‌های Mp۳ player که در میان جوانان رواج زیادی دارد؛ به سیستم شنوایی آسیب جدی می‌رساند و سن ابتلا به پیرگوشی را کاهش می‌دهد.

به گفته کارشناسان، دستگاه‌های پخش صوت که بیشتر جوانان با صدای بلند و از طریق هدفون به اصوات آن گوش می‌دهند، به علت بالا بودن شدت صوت و گوش دادن طولانی مدت به آن به سلول‌های موئینه خارجی گوش که در بخش حلزون شنوایی قرار دارد، آسیب می‌رساند.

این صداها در ابتدا با تغییر غیرقابل برگشت آستانه شنوایی همراه است و در طولانی مدت کاهش شنوایی حسی- عصبی را که غیرقابل برگشت است‌، به همراه دارد.

مهم‌ترین فرکانس‌ها برای شنوایی، فرکانس‌های گفتاری است و وقتی فرد متوجه می‌شود در شنیدن صحبت‌های اطرافیان مشکل پیدا کرده؛ زمانی است که تعداد زیادی از سلول‌های موئینه خارجی گوش وی از بین رفته است که دیگر قابل برگشت نیست. بعضی از Mp۳ playerها صداهایی تولید می‌کنند که از ۱۲۰ دسیبل فراتر رفته و در حد هواپیمای جت است. کارشناسان می‌گویند یکی از مهم‌ترین عوامل از دست دادن شنوایی قرار گرفتن در معرض صداهای با شدت بسیار زیاد است.

در گذشته اغلب افرادی از دست دادن شنوایی به علت قرار گرفتن در معرض صداهای بلند شکایت داشتند که در محیط‌های پر سرو صدا زندگی یا کار می‌کردند و این اتفاق در سنین بالا رخ می‌داد؛ اما حالا کودکان و نوجوانان به علت استفاده از دستگاه‌های پخش موسیقی مانند MP۳ پلیرها در سنین پایین شنوایی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند.

همچنین به علت همه گیر شدن گوشی‌های موبایل‌، گوش دادن به موسیقی بیش از پیش در بین مردم رایج شده است که این عامل می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامت شنوایی به همراه داشته باشد.

پزشکان باید به بیماران خود توصیه ‌کنند که صدای این وسایل را پایین بیاورند و همراه با رواج پیدا کردن تکنولوژی‌های جدید باید فرهنگ و شیوه درست استفاده از این وسایل هم به استفاده‌کنندگان آنها آموزش داده شود تا عوارض استفاده از آنها تا حد امکان کاهش یابد.