بازیابی اطلاعات به چه قیمتی

بازار دیجیتال- بسیاری از افرادی که کامپیوتر یا لپ‌تاپ آنها با مشکل مواجه می شود و احتمالا اطلاعات روی هارد آنها از بین می‌رود برای بازیابی اطلاعات روی هارد با مشکلاتی مواجه می‌شوند و باید هزینه‌های زیادی صرف بازگردانی این اطلاعات کنند. بر اساس اعلام فعالان بازار، بازیابی اطلاعات کمتر از طریق نرم‌افزارهای ریکاوری امکان‌پذیر است و برای بازیابی این اطلاعات باید به افراد ماهر مراجعه کرد. البته هزینه بازیابی این اطلاعات نیز بالا است؛ چرا که برای بازیابی این اطلاعات زمان زیادی صرف می‌شود. اما برخی از فعالان بازار معتقدند این ادعا که با استفاده از نرم افزارهای ریکاوری موجود در بازار نمی‌توان اطلاعات را بازگرداند، صحت ندارد و گرم کردن بازار کار افرادی است که به بازیابی اطلاعات مشغولند. به گفته آنها اگرچه این کار وقت زیادی می‌گیرد؛ ولی با استفاده از ابزارهای مناسب و کمی حوصله می‌توان این کار را انجام داد.

در رابطه با این موضوع گفت و گوی کوتاهی با احمدی نصب، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

در رابطه با بازیابی اطلاعات، گروه بزرگی از فعالان بازار معتقدند این کار توسط هر فردی ممکن نیست و باید با ابزارهای خاص و نرم افزارهای مخصوصی توسط افراد ماهری صورت گیرد؛ اما گروه دیگری این ادعا را تکذیب کرده و می‌گویند با صرف زمان کافی و دسترسی به نرم‌افزارهای مورد نیاز می‌توان این کار را انجام داد. نظر شما چیست؟

به طور کلی ما به همه مراجعین توصیه نمی‌کنیم که برای بازیابی اطلاعات خود اقدام کنند. مگر آن دسته که اطلاعات مهمی مانند اسناد شرکتی، برنامه‌های مهم حسابداری و.... داشته باشند و بخواهند آنها را بازگردانند؛ زیرا بازیابی اطلاعات هم هزینه زیادی می‌طلبد و هم وقت زیادی می‌گیرد. از طرفی این اقدام کار هر فردی نیست و ممکن است اطلاعات نصفه و نیمه بازگردانده شوند یا اینکه کلا نابود شوند.

پس شما هم با این موضوع که این کار تنها با دسترسی به ابزارهای خاص مقدور نیست، موافقید؟

بستگی به نوع اطلاعات دارد و همچنین نرم افزاری که از آن استفاده می‌شود. ممکن است اطلاعات بسیار مهم باشند و حجم زیادی داشته باشند. در این صورت بهتر است کار را به کاردان سپرد تا اطلاعات نصفه و نیمه بازگردانده نشوند.

برای این کار به چه ابزاری نیاز است؟

علاوه بر نرم افزار، به کابل‌های رابط خاصی نیز نیاز است و گاه نیز تنها با یک نرم افزار نمی‌توان این کار را انجام داد.

هزینه بازگردانی اطلاعات چقدر است؟

در مورد هزینه‌ها نمی‌توان این‌گونه اعمال نظر کرد. بستگی به حجم اطلاعات و منبعی که اطلاعات روی آن ذخیره شده است، دارد. گاهی برای بازیابی اطلاعات از روی حافظه فلش هم به ما مراجعه می‌کنند. ولی به طور میانگین بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه بازگردانی اطلاعات است.

ولی برخی از فعالان بازار برای بازیابی اطلاعات با حجم اندک مبلغی حدود ۱۵۰ هزار تومان مطالبه می‌کنند.

این موضوعی است که باید به آن توجه شود. نباید به هر فردی اعتماد کرد و اطلاعات مهم را به دست وی سپرد. از طرفی باید توجه داشته باشید که فرد از اطلاعات شما کپی نگیرد.