بازار دیجیتال- با ورود تکنولوژی‌های جدید به بازار، اگر چه کالاهایی مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین قدم به عرضه زندگی کاربران می‌گذارند، اما زمان لازم است تا کاربران‌، به ویژه کاربران آماتور که درصد زیادی از کاربران رایانه را تشکیل می‌دهند با این تکنولوژی‌ها آشنا شوند. BLU-RAY از دسته تکنولوژی‌های نوینی است که مدتی است وارد بازار داخلی شده است.Blu-Ray که با عنوان (Blu-ray Disk (BD نیز شناخته شده است، نام فرمت نوری نسل جدید دیسک‌ها است و توسط سیزده کارخانه بزرگ تولید کامپیوتر به بازار عرضه شده است. این فرمت به منظور ذخیره‌سازی، بازنویسی مجدد و مرور مجدد داده‌های تلویزیونی با کیفیت بالا (HDTV) به بازار عرضه شده است. با استفاده از Blu-ray Disk می‌توان بیش از دو ساعت فرمت HDTV یا سیزده ساعت فرمت SDTV را روی دیسک ۲۷ گیگا بایتی ذخیره کرد. همچنین به‌زودی دیسک‌هایی با ظرفیت ۵۴ گیگا بایت به بازار عرضه خواهند شد.به گفته کارشناسان‌، دیسک‌های نوری موجود در بازار مانند DVD+RW/-RW , DVD-RAM , DVD+R/-R از تکنولوژی لیزر قرمز برای نوشتن و خواندن اطلاعات استفاده می‌کنند، در حالی‌که در فرمت جدید از لیزر آبی استفاده شده است و به همین دلیل با عنوان Blu-ray شناخته می‌شوند. مزیت استفاده از لیزر آبی، طول موج ۴۰۵ نانومتری آن است که نسبت به لیزر قرمز (۶۵۰ نانومتر) کوتاه‌تر بوده و توسط آن وضوح اشعه لیزر دقیق‌تر خواهد شد؛ در نتیجه اطلاعات ذخیره شده روی دیسک حجم کمتری را اشغال کرده و گنجایش دیسک افزایش می‌یابد. از دیگر مزایای Blu-ray، قابلیت تطبیق آن با تکنولوژی لیزر قرمز می‌باشد. با فراگیرتر شدن HDTV، تقاضای بازار مصرف برای برنامه ذخیره‌سازی HDTV افزایش خواهد یافت. طراحی Blu-ray با در نظر داشتن این نکته صورت گرفته تا انتقال اطلاعات مستقیما با فرمتMPEG-۲ TS انجام گیرد. این فرمت در پخش دیجیتالی برنامه‌های تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای آخرین استانداردهای تلویزیون دیجیتالی است. انتقال اطلاعات با فرمت MPEG-۲ TS این امکان را فراهم می‌آورد که برنامه‌های پخش شده تلویزیونی با فرمت HDTV مستقیما و بدون هیچ‌گونه ویرایش یا کاهش کیفیت به دیسک منتقل شوند. از آنجا که حجم داده‌های مورد نیاز HDTV زیاد است، سرعت انتقال اطلاعات باBlu-ray معادل ۳۶ مگابایت در هر ثانیه (Mbps۳۶) است.

با این سرعت، کیفیت تصاویر منتقل شده به‌خوبی حفظ می‌شود. علاوه بر آن با به‌کار گرفتن ویژگی‌های دستیابی تصادفی به اطلاعات دیسک نوری، می‌توان به‌طور همزمان تصاویر ویدئویی ذخیره شده روی دیسک را مشاهده و تصاویر دیگری را بر روی دیسک با کیفیت بالا ذخیره کرد. با معرفی این تکنولوژی به بازار انتظار می‌رود که به‌زودی Blu-ray جای VCRها و تکنولوژی DVD را بگیرد و به استاندارد ذخیره سازی اطلاعات و تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا در کامپیوترهای شخصی تبدیل شود.

بد نیست بدانید ذخیره کننده‌هایی که از Blu-ray استفاده می‌کنند شامل،HP,Zenith , Sony , Sharp , Samsung , Pioneer , Philips , Panasonic , LG , JVC , Hitachi. هستند.