در نظرسنجی اخیر که از میان ۲۶۹ دانشجویان دانشگاه ویلکس، صورت گرفته، مشخص شده که از هر ۱۰ دانشجو، ۹ نفر سر کلاس درس پیامک ارسال می‌کنند. حدود نیمی از دانشجویان دانشگاه ویلکس اظهار داشته‌اند که بدون آنکه کسی متوجه شود قادرند پیامک بفرستند. نکته جالب‌تر آن است که ۱۰ درصد دانشجویان بیان کرده‌اند که سر جلسه امتحان هم پیامک رد و بدل می‌کنند و ۳ درصد آنها گفته اند که از موبایل برای تقلب کمک می‌گیرند. به گفته کارشناسان، این پدیده بخشی از تحول عظیمی است که ارتباطات جوانان و نوجوانان را دستخوش تغییر کرده است. بیشتر آنها ترجیح می‌دهند که برای برقراری ارتباط از پیامک، به جای ایمیل و مکالمات صوتی استفاده کنند.

گرچه اکثر دانشجویان شرکت کننده در نظرسنجی بیان کرده اند که داشتن موبایل سر کلاس درس باید مجاز باشد؛ ۶۲ درصد آنها گفته اند که استفاده از سرویس پیامک تا جایی که باعث آزار و اذیت دیگر دانشجویان نشود، می‌تواند مجاز باشد و تنها یک‌چهارم آنها معتقد بودند که رد و بدل کردن پیامک سبب بروز حواس پرتی می‌شود. بر اساس این گزارش، دانشجویان فکر می‌کنند که می‌توانند چند کار را به صورت همزمان و با کیفیت بالا انجام دهند. آنها معتقدند که توانایی پردازش اطلاعات درسی و ارسال و دریافت پیامک را به طور همزمان دارند. یکی از اساتید دانشگاه ویلکس، قانون منع استفاده از پیامک را وضع کرده و گفته است که اگر در هنگام برگزاری امتحان گوشی همراهی را ببیند، دارنده گوشی به صورت اتوماتیک صفر می‌گیرد.

برخی از دبیرستان‌ها و معلمان کالج‌ها به دنبال راهی برای وفق دادن سرویس پیامک با کاربردهای کلاس درس هستند، برای مثال دادن تمرین‌هایی که با پیامک ارسال شود، پرسش و پاسخ سر کلاس درس با پیامک باشد. به این ترتیب نتایج سوالات بر صفحه نمایش بزرگی نشان داده می‌شود و به دانش‌آموزان این امکان داده می‌شود که سوالات یا نظرات خود را در طی کلاس بنویسند.