بازگشت رشد دو رقمی به بازار محصولات هاردکپی
بازار دیجیتال- بازار جهانی انواع پرینتر و هاردکپی روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد. آخرین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که بازار این محصولات یک بار دیگر بعد از سال 2008 به روند رشد دو رقمی خودش بازگشته است.

طبق جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC، بازار جهانی محصولات هاردکپی تا پایان فصل سوم سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۳۱ میلیون دستگاه صادرات جهانی را تجربه کرده است. به این ترتیب این دومین فصل متوالی رشد سالانه
دو رقمی برای این بازار محسوب می‌شود. به‌طور کلی اما صادرات نهایی این بازار جهانی تا پایان فصل سوم امسال رشد بیش از 13 درصدی را نسبت به فصل سوم سال 2009 را داشته و رشد سالانه آن تا 17 درصد افزایش داشته است تا رقم درآمد 3/14 میلیارد دلاری را برای خودش به ثبت برساند.
«فونگ هانگ» یکی از تحلیل‌گران موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «بازار جهانی محصولات پرینتر و هاردکپی روند رشد مثبتی را تا پایان سال ۲۰۱۰ خواهد داشت. شواهد اولیه نشان از این دارند که این بازار بعد از کاهش چشمگیر در سال ۲۰۰۹ به دنبال بحران اقتصادی، امسال رشد دو برابری را تجربه خواهد کرد».
درست مانند فصل دوم امسال، در فصل سوم هم پرینترهای چند کاره لیزری و تک رنگ رشد بیشتری را نسبت به چند کاره‌های لیزری رنگی داشتند. به این ترتیب چند کاره‌های لیزری تک رنگ رشد 38 درصدی داشته و چند کاره‌های لیزری رنگی رشد 21 درصدی را تجربه کردند. با تمام اینها اما دستگاه‌های جوهر افشان همچنان در تمام بازار دستگاه‌های هاردکپی پیشرو بوده و در حدود 20 میلیون دستگاه صادر شده به سرتاسر جهان برابر 6 درصد از رشد سالانه این بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند. بازار دستگاه‌های لیزری هم رشد سالانه 32 درصدی را در این فصل تجربه کرده است که این اتفاق با صادرات جهانی 5/9 میلیون از این محصولات رخ داد. در این بازار HP و Samsung همچنان در جایگاه دوم قرار دارند. بازار دستگاه‌های لیزری تک رنگ با صادرات 8 میلیون دستگاهی در فصل سوم، رشد سالانه 35 درصدی داشته است و حدو 84 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. رشد سالانه دستگاه‌های لیزری رنگی اما در این فصل به 18 درصد رسیده است.
تک‌رنگ‌ها محبوب بازار آسیا
در بازار مناطق مختلف دنیا اما تقاضا و به دنبال آن فروش متفاوت هستند. بازار ایالات متحده با صادرات بیش از 8/6 میلیون دستگاهی دومین بازار بزرگ منطقه‌ای برای بازار محصولات هاردکپی است. با وجود رشد دو رقمی این بازار در فصل دوم سال 2010، در فصل سوم این بازار رشد سالانه 3 درصدی را تجربه کرد. در بازار این منطقه تکنولوژی لیزری در رشد 15 درصدی را در مقابل رشد یک درصدی تکنولوژی جوهر افشان در این سال تجربه کرده است.
بازار اروپای غربی هم با صادرات جهانی بیش از ۳/۶ میلیون دستگاه رشد سالانه ۷ درصدی داشته است تا به این ترتیب این بازار در جایگاه سوم بازار جهانی دستگاه‌های هاردکپی و پرینتر قرار بگیرد.
بازار منطقه خاورمیانه، اروپای شرقی و مرکزی هم با صادرات حدود 4 میلیون دستگاهی، سهم 13 درصدی بازار جهانی را در اختیار دارد و رشد سالانه 23 درصدی در فصل سوم داشته است. در بازار آسیای پاسیفیک به جز ژاپن رشد سالانه در فصل سوم به 23 درصد رسیده است. در این بازار بیشترین رشد مربوط به بازار کشور چین بوده است که بیش از 42 درصد از سهم صادرات محصولات هاردکپی این بازار را در اختیار دارد. بازار کشور ژاپن هم با صادرات 5/1 میلیون دستگاهی در فصل سوم، رشد سالانه 6 درصدی را تجربه کرده است.