رشد بازار نوت بوک‌های تجاری در سال 2011

بازار دیجیتال- نوت‌بوک‌ها این روزها به یکی از پرطرفدارترین محصولات دیجیتال تبدیل شده‌اند و دیگر در دست اغلب کاربران چه حرفه‌ای و چه غیرحرفه‌ای به چشم می‌خورند. در این میان، اما از آنجایی که کاربران تجاری نیازهای خاص خودشان را دارند، نوت‌بوک‌های ویژه آنها با قابلیت‌ها و مشخصات متفاوت عرضه می‌شوند. این نوت بوک‌های تجاری حالا دیگر بخشی از بازار جهانی نوت بوک‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند و رونق خوبی هم در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند.

با این همه، اما آخرین پیش‌بینی کارشناسان از بازار جهانی نوت بوک‌های تجاری این است که این بازار در سال ۲۰۱۱ روند رشد نسبتا کندی را طی خواهد کرد. بعضی معتقدند که این اتفاق به خاطر ورود و محبوبیت کامپیوترهای تبلت می‌افتد. بر اساس آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی Topology Research تبلت‌های بیشترین تاثیر را روی بازار نوت‌بوک‌های مصرفی گذاشته‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که بازار نوت بوک‌های تجاری در سال ۲۰۱۱ رشد ۳۷ درصدی را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که این رشد در سال ۲۰۱۰ برابر ۳۵ درصد بوده است. به این ترتیب کارشناسان و تحلیلگران بازار اعلام کرده‌اند که بازار نوت‌بوک‌های تجاری در سال آینده میلادی رشد چندان زیادی نخواهد داشت، چون اغلب شرکت‌ها هنوز هم با تقاضای چشمگیر کاربران و خریداران برای نوت بوک‌های مصرفی و حتی کامپیوترهای شخصی رومیزی مواجه هستند.

از طرفی، اما پیش‌بینی‌ها خبر از رشد بیشتر بازار نوت بوک‌های تجاری در مقایسه با نوت بوک‌های مصرفی دارند. دلیل این موضوع هم به افزایش بودجه شرکت‌های و ادارت برای خرید کامپیوتر در سطح جهان مربوط می‌شود.

«دیکی چنج» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «شرکت‌ها در مقایسه با مصرف کنندگان عادی به زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی تخصیص بودجه به خرید کامپیوتر، نیاز دارند. این برنامه ریزی، اما در نهایت به افزایش بودجه آنها برای خرید کامپیوتر و تجهیزات سخت‌افزاری منتهی شد. این در حالی است که شرکت‌ها در سال ۲۰۰۹ و به دنبال بحران اقتصادی بودجه بسیار کمی را برای خرید کامپیوتر صرف کردند.»

در مقابل، اما کاربران مصرفی این روزها تمایل کمتری به صرف هزینه برای خرید نوت بوک‌ها دارند، چون آنها انتخاب‌های بهتری و متنوع‌تری مانند انواع تبلت‌ها، موبایل‌های هوشمند و کتابخوان‌ها الکترونیکی را پیش رو دارند. درست به همین دلیل هم هست که بازار نوت بوک‌های مصرفی با کاهش تقاضای کاربران و خریداران مواجه شده و انتظار می‌رود رشد کمتری را نسبت به بازار نوت بوک‌های تجاری در سال آینده میلادی تجربه کند.

شرکت Asustek که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان بازار نوت بوک‌های تجاری است، به تازگی اعلام کرده است که تصمیم دارد در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۰ میلیون دستگاه نوت بوک تولیدی‌اش را به سرتاسر دنیا صادر کند که این رقم، نشانگر رشد ۱۸ درصدی این شرکت در سال آینده میلادی خواهد بود. این در حالی است که این شرکت در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۷ میلیون دستگاه نوت بوک را به بازارهای جهانی صادر کرده است.

با این اوصاف Asustek پیش‌بینی کرده است که درآمده سالانه آن تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۷۳/۱۲ میلیارد دلار برسد که این رقم در مقایسه با درآمد سالانه ۱۱ میلیارد دلاری این شرکت در سال ۲۰۱۰ تا ۸/۱۸ درصد رشد خواهد داشت.

از طرفی، اما طبق اعلام مسوولان این شرکت، Asustek تصمیم دارد در سال ۲۰۱۱ فروش بیشتری را در بازار انواع تبلت‌ها و کتابخوان‌های الکترونیکی به خودش اختصاص داده و سهم خود را از این بازار افزایش دهد.