ندا لهردی- تجارت الکترونیک در میان بزرگ‌ترین جمعیت آنلاین دنیا در سال‌های اخیر حسابی رونق گرفته است. این روزها شرکت‌های چینی از همین طریق به راحتی با شرکای خارجی خود معامله می‌کنند و حتی مردم این کشور می‌توانند به راحتی پوشاک و لوازم مورد نیازشان را به این صورت خریداری کنند.

در این میان اما Alibaba.com برای آنها آشناترین نام در عرصه تجارت الکترونیک است. در حال حاضر تعداد کاربران این سایت تجارت الکترونیک و حراجی آنلاین به بیش از نیم میلیارد نفر می‌رسد. شاید به همین دلیل هم هست که «جک ما» موسس Alibaba همیشه لبخند به لب دارد، هر چند بارها اعلام کرده است که این موفقیت هنوز او را راضی نمی‌کند. در کشوری که معمولا جامعه ثروتمندان آن را کودکان سیاستمداران چینی تشکیل می‌دهند، جک ما به خوبی توانسته به شهرت و ثروت برسد. او حتی بعد از دو بار تلاش هم نتوانست به دانشگاه برود، اما خیلی زود زبان انگلیسی را از رادیو یاد گرفت تا به این ترتیب افق جدیدی پیش رویش باز شود. درست به همین دلیل هم او در اواسط دهه ۱۹۹۰ در سفری به آمریکا به عنوان مترجم، با اینترنت و تجارت آن آشنا شد. او عبارت «غذای چینی» را در یک موتور جست‌وجو وارد کرد و هیچ نتیجه‌ای نمایش داده نشد. در همین زمان اولین فرصت پیش چشم جک ما ظاهر شد.
به این ترتیب بود که او Alibaba را در سال 1999 تاسیس کرد تا به شرکت‌های کوچک برای یافتن مشتریان و تولیدکنندگان بدون حضور فیزیکی، کمک کند. حالا این وب‌سایت مدعی است که 57 میلیون نفر کاربر چینی و کاربر از کشورهای اطراف دارد و می‌تواند رقیب جدی برای بزرگ‌ترین حراجی آنلاین دنیا یعنی eBay باشد.
رقیب دیگر Alibaba وب سایت Taobao.com یک سرویس خرید آنلاین چینی است که ۳۰۰ میلیون نفر کاربر داشته و ارزش کالاهای خرید و فروش شده در آن تا پایان سال ۲۰۰۹ به ۲۹ میلیارد دلار رسیده است. رقابت میان Alibaba و Taobao.com درست شبیه به رقابت eBay و Amazon است؛ یکی از آنها وب سایتی است که در آن هر فرد چینی با شماره ملی خودش می‌تواند به عضویت آن درآمده و کالاهایش را خرید و فروش کند و در مقابل آن یک نوعی مرکز خرید آنلاین است. البته منبع درآمد هر دو این سایت‌ها از تبلیغات و آگهی‌های آنلاین است.
مشتریان Alibaba بیشتر شرکت‌های کوچک چینی هستند که می‌خواهند از یک روش ارزان و راحت به بازار جهانی متصل بشوند. در مقابل شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگی مانند خودرو سازان در ترکیه و بریتانیا از این سایت استفاده می‌کنند تا تولیدکنندگان ارزان در چین را بدون سفر به این کشور پیدا کنند.
مقر این شرکت تجارت الکترونیکی در شهر «هانگ هوو» بیشتر شبیه به شرکت‌های کوچک و فعال در سیلیکون ولی است. طراحی داخلی این شرکت کاملا بر اساس قوانین فنگ شویی چینی است و کارکنان آن درست مانند کارکنان شرکت‌های بزرگی مانند Google و Facebook از امکانات ورزشی یا حتی ماساژ رایگان بهره‌مند هستند. Alibaba به عنوان بزرگ‌ترین شرکت چینی فعال در زمینه تجارت الکترونیک، حامیان خارجی زیادی مانند Yahoo در آمریکا و Softbank در ژاپن دارد. با این همه اما این شرکت به خاطر حضور در شرق دور همچنان نمی‌تواند عملکرد موثری مانند شرکت‌های غربی داشته باشد.
کشور چین بیش از میلیون‌ها کارآفرین کوچک دارد، اما در مقابل سیستم مالی آن همچنان قدیمی است. با این اوصاف جک ما برای افزایش ترافیک سایتش یک سیستم پرداخت آنلاین به نام Alipay را در سال 2004 راه‌اندازی کرد. رشد استفاده از این سیستم حتی در مواردی از رقبای آمریکایی مانند PayPal هم بیشتر بوده است. سیستم پرداخت آنلاین Alipay در حال حاضر 470 میلیون نفر کاربر در سرتاسر دنیا دارد و بیش از 500 هزار نفر تاجر چینی هم در آن عضو هستند. جالب است بدانید که در بعضی از شهرهای کشور چین مردم از این سیستم برای پرداخت بهای آب و برق مصرفی خودشان استفاده می‌کنند.
این وب سایت دارای حجم وسیعی از اطلاعات بنگاه‌های تجاری کوچک چینی است و می‌تواند یک بنیاد مشارکتی برای حضور آنها و انجام امور اعتباری ایجاد کند. بد نیست بدانید که Alibaba چندان تمایلی به داشتن سود بیشتر ندارد و تمام سرویس‌های اصلی آن به صورت رایگان در دسترس کاربرانش قرار دارد. کاربران تنها برای سرویس‌های اضافی هزینه می‌پردازند. دلیل هم به عقیده جک ما مربوط است؛ او می‌گوید: «رشد شرکت می‌تواند سرمایه‌گذاری را به همراه داشته باشد.»
حالا چین به عنوان یکی از غول‌های تجارت الکترونیک جهان شناخته می‌شود.