گوگل سه سرویس خود را روی آی‌پی‌های ایران گشود

شهرام شریف

چندسالی است که تحریم‌های اینترنتی برخی سایت‌های اینترنتی مانند گوگل، کاربران ایرانی را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است. بر اساس این تحریم‌ها کاربرانی که با آی‌پی ایرانی به این سایت‌ها متصل می‌‍‌شوند، اجازه دریافت برنامه‌ها یا استفاده از خدمات سایت‌های مختلف اینترنتی را نداشته‌اند. حذف کردن نام ایران از لیست

ثبت نام در سایت‌ها، قطع ارائه خدمات به دامنه‌های اینترنتی، قطع خدمات میزبانی به سایت‌های ایرانی و ده‌ها نوع محدودیت دیگر از این دست تنها معدودی از مجموعه تضییقاتی است که غول‌های اینترنتی به بهانه تحریم بر کاربران ایرانی اعمال کرده‌اند.

آنچه اغلب کاربران ایرانی را در مقابل این مشکلات معترض کرده، نحوه برخورد این سایت‌هاست. چند سال قبل با راه افتادن موج کنار گذاشتن سایت‌های فارسی از میزبانان آمریکایی، بسیاری از سایت‌های ایرانی حتی بدون اطلاع قبلی به صاحبان‌شان حذف شدند. این موضوع و مواردی از این دست طی سال‌های اخیر اعتراض فراوان کاربران ایرانی را برانگیخته است. در تازه‌ترین اقدام اما گوگل، سایت خبرسازی که تا پیش از این بسیاری از سرویس‌های دانلود نرم افزار خود را روی ایرانیان بسته بود، اعلام کرده که قصد دارد اجازه دانلود معدودی از این سرویس‌ها مانند مرورگر کروم، نرم‌افزار نقشه گوگل ارث و نرم افزار پیکاسا را به کاربران بدهد. گوگل در حالی تنها سه سرویس نه چندان فراگیر خود را روی کاربران ایرانی گشوده که انبوهی از دیگر سرویس‌های آن مانند گوگل‌تاک همچنان روی ایرانیان مسدود است.

شرکت‌هایی مانند گوگل در حالی سرویس‌های عادی خود را به بهانه تحریم از دسترسی کاربران ایرانی دورنگاه داشته‌اند که مقامات آمریکایی همواره تاکید کرده‌اند که تحریم‌ها حوزه شهروندی را هدف قرار نداده است.

نیل مارتین از مدیران گوگل می‌گوید که «محصولات ما با هدف کمک به خلاقیت مردم، ارتباط، اشتراک دیدگاه‌ها و یافتن اطلاعات طراحی شده است.»

به رغم این اما بازگشایی این معدود سرویس‌ها نیز نشان می‌دهد این تحریم‌ها عملا کاربری عادی اینترنت شهروندان را هدف قرار داده است.

برخی کارشناسان معتقدند که تلاش‌ها و اعتراضات برای رفع تحریم‌های اینترنتی کاربران ایرانی طی سال‌های اخیر در بازگشایی این سرویس‌ها موثر بوده است. تلاش‌هایی که با فشار روزافزون کاربران ایرانی برای ارائه خدمات عادلانه به سرویس‌های اینترنتی همراه بوده است. هر چند عموما بازگشایی برخی از این سرویس‌ها با سروصدای تبلیغاتی همراه است؛ اما واقعیت این است که سرویس‌های بازگشایی شده درصد اندکی از مجموعه سرویس‌های مسدود شده را در بر می‌گیرد.