سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان انرژی اتمی بر رعایت استاندارد تشعشع شبکه‌های تلفن همراه نظارت مستمر دارند. به گزارش ایسنا، عظیم فرد - مدیر کل طیف رگولاتوری - با اعلام این خبر گفت: رشد فناوری مخابرات رادیویی و متناسب با آن افزایش تقاضا برای استفاده از این‌گونه امکانات منجر به ازدیاد آنتن‌های BTS نصب شده در سطح شهرها شده و همواره این نگرانی را به وجود می‌آورد که آلودگی تشعشعی ناشی از شبکه‌های تلفن همراه تا چه حد می‌تواند برای سلامتی مردم و همچنین برای سلامتی افرادی که به جهت شغلی در معرض تشعشع هستند، مضر باشد و با به‌کارگیری چه ابزارهایی می‌توان خطرات ناشی از آن را کاهش داد. علاوه بر این استفاده از امواج رادیویی تنها محدود به موارد مخابراتی نبوده و در زمینه‌های صنعتی، علمی، پزشکی (ISM) و خانگی نیز در حال گسترش است.

وی افزود: در همین راستا مطالعات هدفمندی توسط موسسات علمی، صنعتی و تحقیقاتی برای بررسی میزان خطرات تشعشعات رادیویی غیر یونیزه و همچنین تشعشع ناشی از شبکه‌های تلفن همراه بر سلامت افراد جامعه صورت گرفته است و موازینی کاربردی برای رعایت حدود تشعشعی شبکه‌های تلفن همراه در باندهای فرکانسی مختلف مشخص شده است. در کشور ما نیز این ضوابط توسط سازمان انرژی اتمی ایران تدوین شده و رعایت آن الزامی است.

مدیر کل طیف رگولاتوری گفت: این مقررات به منظور صحه گذاشتن بر استاندارد ملی پرتوهای غیر یون‌ساز، حدود پرتو گیری (Non-Ionization Radiation-Exposure Limits) کد مصوب ۸۵۶۷ سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و الزام اجزای مختلف چرخه فناوری رادیویی و شبکه‌های تلفن همراه به رعایت موازین استاندارد با هدف تامین سلامت تشعشعی تدوین شده است.

عظیم فرد تاکید کرد: در عین حال متخصصان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به بررسی تشعشعات آنتن‌های BTS نصب شده روی دکل‌های شبکه‌های ارتباطات سیار و رعایت استاندارد تشعشع در این آنتن‌ها اقدام می‌شود و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان انرژی اتمی بر آنها نظارت مستمر دارند.