به اعتقاد برخی از کارشناسان حوزه بازار تلفن همراه بیشتر کاربران تلفن همراه در ایران توجهی به قابلیت گوشی‌های هوشمند ندارند. ناصر مرادپور در گفت‌وگو با «موبنا» اظهار داشت: هم‌اکنون بیشتر کاربران گوشی‌های هوشمند به قابلیت‌های انواع نرم‌افزارهای‌ مختلف که برای گوشی‌های هوشمند ارائه شده است، توجهی ندارند و تنها به ظاهر آن اهمیت می‌دهند. وی افزود: هم‌اکنون بیشتر کاربرانی که برای خرید گوشی‌های هوشمند یا اسمارت فون به بازار تلفن همراه مراجعه می‌کنند تنها به ظاهر گوشی، صفحه نمایش لمسی، دوربین و حافظه بالا توجه می‌کنند. وی تصریح کرد: تعداد بسیاری کمی از کاربران که آن هم اقشار تحصیلکرده جامعه هستند تنها به برخی از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند از جمله انواع نرم‌افزارها، استفاده از اینترنت و استفاده از سایر امکانات تاکید دارند.

در همین حال یکی دیگر از کارشناسان بازار در این باره گفت: بیشتر متقاضیان گوشی‌های هوشمند آگاهی از به کاری‌گیری امکانات این گوشی ندارند و به نوعی از آن تنها در جهت مکالمه استفاده می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر افرادی که برای خرید گوشی به بازار مراجعه می‌کنند، به گوشی‌های که از صفحه نمایش لمسی و دوربین بالا اهمیت می‌دهند و به انواع نرم افزارهایی که برای گوشی‌ها در بازار موجود است، بی‌اعتنا هستند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که موسسه تحقیقاتی Pew اعلام کرده بسیاری از کاربران درباره فناوری‌های گوشی خود چیز زیادی نمی‌دانند. بر اساس این تحقیقات، ۳۳ درصد کاربران بیش از حد از تلفن همراه‌شان به منظور کارهای مربوط به حرفه‌شان استفاده می‌کنند و این در حالی است که ۴۱ درصد کاربران اعلام کرده‌‌اند خیلی کم از گوشی هوشمندشان استفاده می‌کنند؛ زیرا اطلاعات زیادی از گوشی خود نمی‌دانند یا از فناوری‌های آن سردرنمی‌آورند و سه درصد کاربران اصلا از فناوری‌های گوشی خود استفاده نمی‌کنند.