دنیای‌اقتصاد- پردازنده‌های نیمه‌رسانا این روزها در اغلب محصولات دیجیتال و الکترونیکی وجود دارند و به این دلیل تا حد قابل توجهی بازار این پردازنده‌ها تحت تاثیر بازار محصولات وابسته خودشان قرار دارد. در واقع بسیاری از شرکت‌های بزرگ که خودشان تولید کننده تجهیزات اصل و اورجینال هستند (OEMها) معمولا پردازنده‌های نیمه‌رسانا را از شرکت‌های دیگر تولیدکننده این محصولات خریداری می‌کنند.

در میان این خریداران بزرگ، اپل گویا بیشترین سهم خرید پردازنده‌های نیمه‌رسانا را به خودش اختصاص داده است. این شرکت با افزایش میزان و البته سرعت خرید پردازنده‌های نیمه‌رسانا سعی دارد حاکمیت خود بر این بازار را هم گسترش بدهد، تا جایی که انتظار می‌رود این شرکت میزان خرید پردازنده‌های نیمه رسانا را تا پایان سال ۲۰۱۲ به حدود ۲۸ میلیارد دلار برساند که این رقم در مقایسه با خرید ۲۴ میلیارد دلاری سال گذشته این شرکت، افزایش ۱۵ درصدی خواهد داشت.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌‌دهد که اپل از نظر میزان خرید پردازنده‌های نیمه رسانا فاصله زیادی با رقیب خود در رتبه دوم یعنی شرکت سامسونگ دارد. با این اوصاف اپل از سال 2010 تا حالا عنوان بزرگ‌ترین خریدار پردازنده‌های نیمه رسانا را در جهان به خودش اختصاص داده است. کارشناسان و تحلیلگران این موسسه معتقدند که اپل به دلیل آنکه تقاضای زیادی در بازار برای محصولات دیجیتال شخصی‌اش وجود دارد و این حجم تقاضا همچنان هم در بازارهای مختلف ادامه دارد، می‌تواند همچنان عنوان بزرگ‌ترین خریدار پردازنده‌های نیمه رسانا را برای خودش حفظ کند. به این ترتیب است که اپل رابطه سودآوری با بیش از 150 شرکت تولید کننده پردازنده‌های نیمه‌رسانای جهان دارد.
«میسون روبلز بروس» یکی از کارشناسان iSuppli در این مورد می‌گوید: «دیگر همه می‌دانند که اپل در سال‌های اخیر به حاکم مطلق بازار موبایل‌های هوشمند و تبلت‌های چند رسانه‌ای تبدیل شده است. در پشت پرده، اما این موقعیت اپل را به عنوان بزرگ‌ترین خریدار بازار بزرگ و پررونق پردازنده‌های نیمه‌رسانا هم مطرح کرده است. چنین موقعیت و تسلطی می‌تواند این فضا را برای اپل ایجاد کند که نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار پردازنده‌های نیمه‌رسانا داشته باشد؛ نقشی که رقابت و حسادت شرکت‌های دیگر را بر می‌انگیزد. حالا بسیاری معتقدند که اپل به خاطر این موقعیت می‌تواند حتی نقشی تعیین کننده در قیمت گذاری پردازنده‌های نیمه رسانا داشته و خط و ربط این محصولات در صنعت بزرگ تولید محصولات دیجیتال و الکترونیک را تحت کنترل و نظارت خودش در بیاورد».