دنیای اقتصاد- قطار رشد بازار پدیده پر طرفدار دنیای محصولات دیجیتال و تکنولوژی گویا با سرعت بیشتری در حال حرکت است. بازار جهانی تبلت‌های چند رسانه‌ای همچنان به رشد خودش ادامه می‌دهد و رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رساند. جدیدترین گزارش‌ها در این مورد نشان می‌دهد این بازار در فصل دوم سال 2012 هم شاهد شد قابل توجهی بوده است.

آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد افزایش چشمگیر صادرات جهانی تبلت آی‌پد شرکت اپل در فصل دوم باعث شد که بازار جهانی انواع تبلت‌ها رشدی بیش از انتظارهای گذشته داشته باشد. به این ترتیب صادرات جهانی بازار انواع تبلت‌ها تا پایان فصل دوم سال ۲۰۱۲ به حدود ۲۵ میلیون دستگاه رسیده که این رقم در مقایسه با صادرات ۷/۱۸ میلیون دستگاهی این بازار در فصل اول امسال، روند رشد خوبی داشته است. این میزان از صادرات جهانی نشانگر رشد فصلی ۶/۳۳ درصدی و رشد سالانه ۲/۶۶ درصدی است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده میزان صادرات جهانی انواع تبلت‌های چند رسانه‌ای در فصل دوم سال ۲۰۱۱ برابر ۱۵ میلیون دستگاه بوده است.


«تام مینیلی» یکی از تحلیل‌گران و کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «اپل همچنان حاکمیت خودش را در بازار تبلت‌ها را ادامه می‌دهد. فصل دوم امسال اما روزهای خوبی برای این شرکت بوده است؛ چون اپل در این فصل توانست بیشترین میزان صادرات جهانی آی‌پد تا حالا را برای خودش به ثبت برساند. این اتفاق تاثیر چشمگیری بر کل بازار جهانی تبلت‌ها هم گذاشته است. در واقع افزایش تب خریداران برای تبلت محبوب شرکت اپل به خصوص از طرف دانشجویان، دانش آموزان و به طور کلی بخش‌های آموزشی باعث شده است که حجم تولید این شرکت هم افزایش قابل توجهی پیدا کند. البته میزان صادرات تبلت آی‌پد در بازارهای پیشرفته و توسعه یافته تا حدی روند کندتری پیدا کرده است. در مقابل اما صادرات جهانی این محصول در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور بسیار بیشتر است.»


این گزارش نشان می‌دهد که شرکت اپل در طول فصل دوم امسال ۱۷ میلیون دستگاه آی‌پد به سرتاسر جهان صادر کرده است. این در حالی است که این رقم برای فصل اول امسال برابر ۸/۱۱ میلیون دستگاه بوده است. رکورد قبلی اپل برای صادرات جهانی تبلت آی‌پد مربوط به فصل چهارم سال ۲۰۱۱ با صادرات ۴/۱۵ میلیون دستگاه بوده است. حالا اپل این رکورد را شکسته است. با این همه اما اپل تنها شرکتی که نیست که در فصل دوم شاهد رشد قابل توجه میزان صادرات جهانی خودش بوده است. این شرایط برای پنج تولیدکننده برتر این بازار هم وجود داشته است. شرکت سامسونگ هم با پیش‌بینی‌های انجام شده همراه شد و توانست با صادرات جهانی ۴/۲ میلیون دستگاه تبلت در فصل دوم، جایگاه دوم این بازار جهانی را هم در اختیار خودش بگیرد. این در حالی است که سامسونگ در فصل دوم سال ۲۰۱۱ تنها ۱/۱ میلیون دستگاه از تبلت‌هایش را به سرتاسر دنیا صادر کرده بود. شرکت آمازون هم به عنوان سومین تولیدکننده پر فروش بازار جهانی انواع تبلت‌های چند رسانه‌ای توانست در فصل دوم امسال ۲/۱ میلیون دستگاه از تبلت‌هایش را صادر کند. بعد از آن شرکت Asus با صادرات جهانی ۸۵۵ هزار و ۴۵۴ دستگاه در این فصل شاهد کاهش میزان صادراتش و البته رکود بازارش بوده است. این شرکت در فصل دوم سال ۲۰۱۱ صادراتی برابر ۶۲۹ هزار و ۲۲۲ دستگاه داشته است.
با این اوصاف کارشناسان و فعالان بازار انتظار دارند که روند رشد بازار جهانی انواع تبلت‌های چند رسانه‌ای در نیمه دوم سال 2012 هم ادامه داشته باشد. «باب دانل» یکی دیگر از کارشناسان IDC در این زمینه می‌گوید: «انتظار داریم شرکت‌هایی مانند آمازون محصولات جدیدشان را به این بازار معرفی کنند و نیمه دوم سال 2012 فصل داغ و پر رونقی برای بازار تبلت‌ها باشد. در این میان ورود تبلت‌های جدید شرکت مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز 8 هم می‌تواند بر رونق این بازار بیفزاید.»