تقلبی‌هایی که با گارانتی به فروش می‌رسند

دنیای‌اقتصاد- از زمان عرضه کارتریج و تونرهای تقلبی، طرح، یا غیراورجینال به بازار مدت زیادی می‌گذرد و در این مدت کارتریج‌های این چنینی بازار را در دست گرفته و کسب‌وکار واردکنندگان و عرضه‌کنندگان کارتریج‌های اورجینال را از رونق انداخته‌اند. البته تاکنون اقدامات گاه و بی‌گاه بسیاری برای مقابله با عرضه این کالاها به بازار شده است و همچنین نسبت به خطرات استفاده از این کارتریج‌ها به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی شده است، اما به دلیل قیمت پایین نمونه‌های طرح یا غیراورجینال این کارتیج‌ها اکثر خریداران کارتریج به سراغ این نمونه‌ها می‌روند. به همین دلیل است که در یکی دو سال اخیر شاهد هستیم که اکثر عرضه‌کنندگان کارتریج به فروش نمونه‌های پرمخاطب غیر اورجینال روی آورده‌اند. زیرا این یک حقیقت است که کارتریج‌های اورجینال به دلیل قیمت بالاتری که نسبت به نمونه‌های غیراورجینال دارند بازار کم جانی دارند. جالب اینجاست که کارتریج‌های تقلبی در بازار داخلی با گارانتی به فروش می‌رسند. گارانتی‌هایی بی‌نام و نشان و من درآوردی که در حقیقت فقط در حد یک نام هستند.

براساس اعلام موسویان، یکی از فعالان بازار چاپگر و کارتریج، متاسفانه اکنون اکثر شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و آموزشی و... از مشتریان کارتریج‌های تقلبی هستند که ناآگاهانه یا آگاهانه برای خرید این کارتریج‌ها اقدام می‌کنند. وی افزود، علاوه به طور کلی حدود ۷۰ درصد از کاربران چاپگر از مشتریان چاپگرهای غیراورجینال هستند که بخش بزرگی از خریداران کارتریج‌های غیراورجینال هم مشتری نمونه‌های تقلبی هستند تا نمونه‌های طرح!

به گفته این فعال و کارشناس بازار، اشتباهی که در بازار وجود دارد این است که نمونه‌های طرح همان نمونه‌های تقلبی هستند.اما حقیقت این است که بین نمونه‌های طرح و تقلبی تفاوت وجود دارد.وی افزود: نمونه‌های طرح شامل کارتریج‌هایی هستند که در کشور چین تولید شده و روی آنها مارک برندهای معروفی مانند اچ پی کپی می‌شود.

ولی در حقیقت این کارتریج‌ها اصل نبوده و به همین دلیل طرح نامیده می‌شوند. دسته دوم نیز کارتریج‌هایی هستند که در داخل کشور شارژ می‌شوند و در جعبه، پک بادکنی و نوار مخصوص قرار گرفته و به اسم طرح یا حتی اورجینال در بازار به فروش می‌رسند که خطر استفاده از این کارتریج‌ها به مراتب از استفاده از نمونه‌هایی که تحت عنوان «طرح» به بازار وارد شده‌اند بیشتر است.

صانعی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز در این باره گفت، تا پیش از این تصور می‌شد که اگر مصرف کنندگان نسبت به خطرات استفاده از نمونه‌های طرح برای دستگاه و همچنین سلامتی خودشان پی ببرند از خرید این کارتریج‌ها خودداری می‌کنند. ولی گویا برای خریداران قیمت مهم‌ترین فاکتور است. وی افزود: مشکل دیگری که در بازار وجود دارد این است که گروه اندکی که قصد خرید کارتریج اورجینال را دارند به فروشندگان اعتماد نکرده و نمی‌دانند نشانه‌های یک کارتریج اورجینال یا تقلبی چیست.

وی افزود: تشخیص کارتریج‌های اورجینال از انواع refill یا recycle موجود در بازار (که در اصطلاح فارسی شارژی یا بازسازی شده خوانده می‌شود)، با توجه به وضعیت ظاهری، نوع بسته‌بندی و کلیه موارد دیگر، برای مصرف‌کننده کاری دشوار و حتی غیرممکن است و اگر برای خرید کارتریج به خیابان ایرانشهر یا یکی از مراکز خرید و فروش کامپیوتر مراجعه کنید و دو نمونه طرح و اورجینال را با هم مقایسه کنید به سختی متوجه تمایز این کارتریج‌ها خواهید شد.

به گفته این فعال بازار، توجه به قیمت کارتریج، دقت زیاد به جعبه، نوع بسته‌بندی و همچنین هولوگرام روی کارتریج تنها راه‌های تمایز نمونه اصل از تقلبی است. یکی دیگر از کسبه بازار هم می‌گوید، در حال حاضر کارتریج‌های طرح با گارانتی به فروش می‌رسند. در حالی که شرکت HP به دلیل اعتمادی که به کیفیت کالاهایش دارد کارتریج‌هایش را بدون گارانتی به فروش می‌رساند و اصلاکارتریج اچ پی در هیچ کجای دنیا با گارانتی به فروش نمی‌رسد. ولی در کشور ما این کالاها با گارانتی‌های من در آوردی به فروش می‌رسند و این یکی از مشخصه‌های غیراصل بودن کارتریج‌ها است.

یکی دیگر از کسبه بازار کارتریج هم گفت، اگر مصرف‌کننده مشاهده کرد که قیمت کارتریج هشت درصد کمتر از قیمت واقعی بازار است باید به اصلیت این کالا شک کند. وی افزود: اگر چه تشخیص کارتریج اورجینال از تقلبی کار سختی است، ولی بادقت فراوان روی رنگ آبی جعبه و فونت کلمات تایپ شده می‌توان تا حدودی به اصلیت کارتریج پی برد.