شرکت «ای‌ام‌دی»، دومین تولیدکننده پردازنده‌های رایانه‌ای پس از «اینتل»، نخستین «چیپ ست» (بخش اصلی «مادربورد») خود را که به یک پردازنده گرافیکی مجهز بوده و رایانه را از «کارت گرافیکی» بی‌نیاز می‌کند، عرضه کرد. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌ورلد»، شرکت «ای‌ام‌دی» سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کارت‌های گرافیکی رایانه‌ای به نام «ای‌تی‌آی» (ATI) را به قیمت ۵/۴میلیارد دلار خریداری کرد و هم‌اکنون با برخورداری از فناوری‌های «ای‌تی‌آی»، اقدام به تولید «چیپ ست» جدیدی به نام «چیپ ست» ۶۹۰ کرده‌است که به پردازنده گرافیکی جدید و قدرتمند «رادئون X۱۲۵۰» ساخت «ای‌تی‌آی» مجهز است.

«چیپ ست» بخش اصلی بورد الکترونیکی موسوم به «مادربورد» است که پردازنده رایانه را با سایر قطعات رایانه نظیر حافظه و تراشه‌های صوتی و گرافیکی، مرتبط می‌کند.

شرکت «ای‌ام‌دی» که خود تولیدکننده پردازنده‌های رایانه‌ای است، هم‌اکنون با «چیپ ست» جدید که به یک تراشه گرافیکی قدرتمند مجهز بوده و رایانه را از نصب کارت گرافیکی بی‌نیاز می‌کند، به توان رقابتی بیشتری در مقابل رقیب اصلی خود شرکت «اینتل» دست یافته‌است. شرکت «اینتل» از سال‌ها قبل علاوه بر تولید پردازنده‌های رایانه‌ای، به تولید «چیپ ست» به ویژه برای رایانه‌های لپ‌تاپ، مشغول بوده‌است.

شرکت «ای‌ام‌دی» اعلام کرده‌است ترکیب پردازنده‌های جدید این شرکت با «چیپ ست» جدید که شامل تراشه گرافیکی نیز می‌شود، رایانه‌های قدرتمندی را بوجود می‌آورد که برای نصب و اجرای سیستم‌عامل جدید «مایکروسافت» به نام «ویندوز ویستا» بسیار مناسب خواهند بود.

انتظار می‌رود شرکت‌های بزرگ تولیدکننده «مادر بورد» در آینده نزدیک تولید محصولات جدید با استفاده از «چیپ ست» دید «ای‌ام‌دی» را آغاز کنند.