این سیستم‌های دوبس

مریم عسگری

با رشد علم و تکنولوژی و بهبود سطح زندگی افراد بشر، نیازها و خواسته‌های او نیز دستخوش تغییر و تحولات اساسی شده و در پی آن بازار کالا و خدماتی که تامین‌کننده این نیازها است با رونق قابل توجهی روبه‌رو شده است. از جمله کالاهایی که طی سال‌های اخیر رونق زیادی یافته بازار سیستم‌های صوتی خودرو است که بیشتر مشتریان آن را قشر جوان جامعه تشکیل می‌دهد.

به طوری که شاهد هستیم اکثر جوانان عشق اتومبیل، هرچند اتومبیل ارزان‌قیمتی هم در اختیار داشته باشند اما همین اتومبیل را به یک سیستم صوتی پیشرفته و گران قیمت تجهیز کرده‌اند.

این طور که به نظر می‌رسد، بازار خرید و فروش سیستم‌های صوتی خودرو از آن دسته بازارهایی است که در هیچ فصلی از سال تعطیلی نداشته و گردش نقدینگی در آن جریان سریعی دارد.

همین موضوع باعث سرازیر شدن سرمایه نسبتا زیادی در این بخش شده است و حالا فروشگاه‌های تجهیزات جانبی و اسپرت خودرو به یکی از پررونق‌ترین بنگاه‌های فروش تبدیل شد‌ه‌اند.

محمد شکوری، یکی از فعالان بازار تجهیزات صوتی خودرو در این زمینه می‌گوید: جوانان بسیاری علاقه‌مند هستند خودروی خود را به سیستم‌های صوتی پیشرفته تجهیز کنند و همین امر سبب زیاد شدن مشتریان این گروه از کالاها شده است.

وی معتقد است، اکثر خودروهایی که برای نصب این سامانه‌ها به مراکز خرید و فروش سیستم‌های صوتی ارجاع داده می‌شوند شامل پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، پژو پارس و... هستند.

به اعتقاد وی، در بسیاری از مواقع شاهد هستیم خودروهایی که برای تجهیز به این سامانه‌ها آورده می‌شوند قیمتی کمتر از سه‌میلیون تومان دارند ولی سیستم‌های صوتی که بر روی آنها نصب می‌شوند گاه قیمتی معادل قیمت خودرو دارند.

البته تب استفاده از سیستم‌های صوتی پیشرفته خودرو، مخصوص ایرانیان نیست و در بسیاری از نقاط جهان چنین وضعیتی دیده می‌شود.

به عنوان مثال در دبی که مرکز بازار منطقه‌ای این کالاها است و نیز سایر کشورهای منطقه می‌توان چنین مساله‌ای را شاهد بود.

ضمن این که در بازار کلان این کالاها نمی‌توان نقش صنعت خودروسازی را نادیده گرفت.

بهمن خوشرو یکی از فعالان این حرفه می‌گوید: در میان مارک‌های موجود در بازار برندهای J.V.C، PIONEER، KENWOOD، CLARION و SONY جزو معروف‌ترین‌ها هستند و نسبت به سایر مارک‌ها از قیمت بیشتری برخوردارند.

به گفته وی در این بین سیستم‌های صوتی خودرو با مارک J.V.C PIONEER نیز جزو پرفروش‌های بازار به شمار می‌روند.وی در تشریح عوامل تفاوت قیمت انواع این سامانه‌ها می‌گوید: امکانات جانبی این سامانه‌ها از جمله قابلیت پخش فرمت‌های مختلف موسیقی مانند WMA، MP۳ و ... و همچنین قابلیت پذیرش MEMORY CARD و USB، ارائه قابلیت‌های تصویری و سازگاری با سامانه‌های مختلف پخش از عوامل اصلی تفاوت قیمت بین مدل‌های مختلف این کالا است.

در‌حال‌حاضر قیمت سیستم‌های صوتی خودرو نسبت به یک ماه گذشته تقریبا ثابت بوده و تنها نرخ سیستم‌های برند سونی در حدود ۱۰ تا ۲۰درصد افزایش یافته است که علت این مساله کاهش عرضه همه محصولات صوتی و تصویری این مارک از طرف شرکت مادر است.

بهادری یکی از فروشندگان سیستم‌های صوتی خودرو در خیابان جمهوری معتقد است، قیمت این سامانه‌ها نسبت به سه تا چهار ماه گذشته در حدود ۲ تا ۱۰درصد افزایش یافته است.

در‌حال‌حاضر نرخ سیستم‌های صوتی خودرو در مارک‌های J.V.C حدود ۵۹ تا ۲۵۰هزار تومان، سونی بین ۱۸۰ تا ۵۰۰هزار تومان و پاناسونیک بین ۲۰۰ تا ۶۱۰هزار تومان است.البته این قیمت‌ها بستگی زیادی به تجهیزات جانبی سیستم‌ها نیز دارد.

به عنوان مثال مدل KS-F۱۸۵ جی‌وی‌سی که با قیمت ۵۹هزار تومان به فروش می‌رسد تنها قابلیت پخش نوار کاست را دارد. در مقابل مدل KD-DV۷۲۰۵ این برند که قیمتی حدود ۲۵۰هزار تومان را دارد از قابلیت پخش D.V.D, وMP۳, V.C.D برخوردار بوده و مجهز به رایتر وساب خروجی و ورودی نیز هست.

یک فروشنده دیگر به حضور مارک‌های تقلبی این کالا در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر مارک‌‌های مشابه برندهای اصلی و معروف مانند سانی، پایونیر مدیا و... با کیفیتی پایین و قیمت ارزان در بازار موجودند که اکثر آن ساخت کشور چین بوده و قیمتی حدود ۵۰هزار تا ۸۰هزار تومان دارند.

یک نصب‌کننده سیستم‌های صوتی خودرو نیز می‌گوید: «هزینه‌ای که برای نصب سیستم پخش و تجهیزات جانبی آن مانند ساب و باند نیاز است حدود ۱۰هزار تا ۴۰هزار تومان است که این مبلغ بسته به نوع و مدل خودرو متغیر است.

البته این مبلغ تنها برای نصب تجهیزات صوتی خودرو است و خرید هر کدام از این تجهیزات هزینه‌ای جداگانه می‌طلبد.برخی از فعالان، دارا بودن صدای واضح و بدون خش، ضمانتنامه، باس خوب و قابلیت تنظیم صدای مناسب را از ویژگی‌های اصلی یک سیستم خودروی مناسب می‌دانند.البته عوامل دیگری چون دارا بودن دمو (صفحه عکس دار)، کنترل و قدرت باند و نوع لیزر صحنه نیز در قیمت این کالا موثر است.

در حال حاضر تجهیز خودرو به یک سیستم پخش مناسب هزینه‌ای حدود ۹۰هزار تا یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان و گاه بیشتر را می‌طلبد.

نکته قابل توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که قیمت سیستم پخش خودرو در نقاط مختلف شهر تقریبا یکسان است و تنها نمایندگی‌های فروش مارک‌های اورجینال، کالاهای خود را با حدود ۲ تا ۳درصد افزایش قیمت نسبت به فروشگاه‌های سطح شهر به فروش می‌رسانند.

علت این امر رقابت فروشندگان سطح شهر با نمایندگی‌ها برای فروش بیشتر کالاها عنوان شده است.این در حالی است که برخی از فروشندگان با افزایش هزینه نصب این سیستم‌ روی خودرو، درصدد جبران خسارت ناشی از کاهش قیمت بر می‌آیند.

اینگونه به نظر می‌رسد که در دنیای امروز که خیلی هم کم سر و صدا نیست، برای ایجاد سر و صدای بیشتر هم باید متحمل پرداخت مبالغ کلان شد!