مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکارهایی خواستار استفاده بهینه از فناوری‌های نسل سوم و چهارم مخابرات سیار (تلفن‌همراه) در کشور شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌ها در پاسخ به درخواست رمضانعلی صادق‌زاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن بررسی راهبردها و به کارگیری نسل سوم و چهارم تلفن‌همراه در ایران تصریح کرد: برای ورود به عرصه فناوری نسل‌های بالاتر تلفن‌همراه و پیاده‌سازی موفق آنها باید اقداماتی انجام شود که از جمله آنها بازاریابی سرویس‌های نسل سوم مخابرات سیار بر اساس داده‌های آماری واقعی یا نظرسنجی کاربردی از یک جامعه نمونه می‌باشد.

زیرا فناوری مخابرات سیار نسل سوم که براساس تکنیک‌های CDMA طراحی و پیاده‌سازی می‌شود، قادر به عرضه پهنای باند بیشتر و در نتیجه ارائه سرویس‌های مختلف با کیفیت بهتر و نیز سرویس‌های جدید می‌باشد و از آن جا که این فناوری به هزینه بیشتری برای راه‌اندازی و نصب نیاز دارد، لذا بررسی وضعیت میزان استقبال مشترکین و درآمدزایی این سرویس‌ها توسط بازار سنجی به روش کاملا عملی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد زیرا بازارسنجی در راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری برای فناوری مخابرات سیار نسل سوم نقش اساسی بر عهده دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سپس بر لزوم بررسی سیاست‌های کشورهای مختلف جهان در زمینه راه‌اندازی سیستم‌های مخابراتی سیار نسل سوم تاکید کرد و افزود: بعضی از کشورها، خود، بانی و عرضه‌کننده این فناوری هستند و در نتیجه تجارب این کشورها بسیار مهم می‌باشد و باید دلایلی که دولت‌ها و شرکت‌های مختلف را بر آن داشته است که فناوری نسل سوم مخابرات سیار را در دست بررسی قرار دهند و سرمایه‌های بسیار زیادی چه در بخش تحقیقات و چه در بخش صنعت هزینه کنند و نهایتا چنین سیستمی را راه‌اندازی نمایند، مورد بررسی کارشناسانه و دقیق قرار گیرد.

در همین حال اگر چه تجارب این کشورها مهم می‌باشد اما باید به این نکته توجه شود که فعلا کشور ایران به عنوان عضوی از جامعه مخابراتی، بیشتر نقش مصرف‌کننده این فناوری را خواهد داشت و لذا باید به توجیهات کشورهایی که موقعیتی شبیه ایران دارند، نیز توجه کرد و آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد.

در بخش دیگری از نتایج بررسی مرکز پژوهش‌ها، آمده است: در بسیاری از کشورها روند حرکت در فناوری‌ تلفن‌همراه از نسل ۲ به ۵/۲ و ۳ بوده است و در حال حاضر محققان بر روی فناوری WIMAX که صرفا در زمینه خدمات داده‌ای کاربرد دارد، مطالعه می‌کنند. توجه به این نکته نیز ضرورت دارد که با توجه به شبکه فیبرنوری و سایر امکاناتی که در کشور وجود دارد، این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان خدمات صوت را در حد نسل ۲ یا ۵/۲ نگه داشت و برای ارائه خدمات داده‌ای از این فناوری بهره برد؟

مرکز پژوهش‌ها افزود: برای طراحی شبکه‌های جدید باید آینده‌نگری کرد و شبکه‌ای همگرا که کاملا مبتنی بر IP است، طراحی نمود. با این وجود شاید بتوان این دو فناوری نسل ۳ و WIMAX را به صورت موازی در کنار هم مورد استفاده قرار داد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که تمام نقاط ضعف در استفاده از خدمات نسل سوم تلفن‌همراه در طول مدت زمان راه‌اندازی آن در کشورهای مختلف - از سال ۲۰۰۱ - شناخته شده و به مرور رفع گردیده‌اند، افزود: اما فناوری WIMAX هنوز در ابتدای راه است و در حوزه تلفن ثابت مطالعات آن انجام شده و مسیر پیاده‌سازی را نیز تا نیمه راه طی کرده است. لکن در حوزه تلفن‌همراه فقط مطالعاتی در زمینه تعریف استاندارد و پروتکل آن انجام شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری خواستار بررسی میزان استقبال و عوامل موفقیت در ورود به نسل ۵/۲ تلفن‌همراه و بالاتر در جهان و ایران شد و افزود: اختصاص طیف فرکانسی به مخابرات سیار نسل سوم در ایران، واگذاری طیف فرکانس مخابرات سیار نسل سوم جهت بهره‌برداری از شبکه، آموزش نیروهای متخصص در کشور و حمایت از شرکت‌های داخلی جهت تولید تجهیزات مورد نیاز شبکه مخابرات سیار نسل سوم نیز ضرورت دارد.