بازار لوازم صوتی و تصویری در رکود به سر می‌برد

بازار دیجیتال- بازار لوازم صوتی وتصویری از جمله بازارهایی است که همشه با تنوع کالا و ورود تجهیزات جدید و تغییر قیمت روبه‌رو است و عوامل مختلفی از جمله نوسانات ارزی، تغییر تعرفه‌های گمرکی و ورود مدل‌های جدید و پیشرفته به بازار باعث نوسان در قیمت این کالاها می‌شوند. به غیر از دلایل ذکر شده هر سال، با آغاز سال جدید نیز شاهد تغییر و تحول در قیمت برخی از کالاها به ویژه کالاهای وارداتی در بازار هستیم. یک فروشنده لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری در این رابطه می‌گوید: «طی یک سال اخیر بازار لوازم صوتی و تصویری، با تغییر قیمت‌های زیادی مواجه بوده به طوری که نوسان قیمت در شش ماه دوم سال محسوس‌تر بوده است.

به گفته وی، تا حدود یک ماه پیش از تعطیلات نوروزی، بازارخرید و فروش لوازم صوتی و تصویری راکد بوده و قیمت‌ها در حدود ۵تا۱۰درصد کاهش یافته بود.

وی معتقد است با توجه به بالا رفتن نرخ تورم که هر سال با آن مواجه می‌شویم و نیز افزایش نرخ خدمات گمرکی طی ماه‌های آتی شاهد افزایش قیمت لوازم صوتی و تصویری خواهیم بود.»

یک فروشنده دیگر در خیابان جمهوری، بالا رفتن نرخ بنزین را از عواملی دانست که رشد قیمت کلیه کالاهای مصرفی به ویژه لوازم صوتی و تصویری را در پی خواهد داشت.

به گفته این فروشنده، سال گذشته پس از گذشت حدود یک ماه پس از تعطیلات نوروزی شاهد افزایش ۱۰تا۲۰درصدی قیمت لوازم صوتی و تصویری در بازار بودیم که به احتمال بسیار قوی این اتفاق امسال نیز خواهد افتاد و نرخ لوازم صوتی و تصویری افزایش می‌یابد.

در سه ماه آخر سال گذشته به غیر از محصولات شرکت سونی نرخ لوازم صوتی و تصویری سایر مارک‌ها در حدود ۵ تا ۱۰درصد کاهش یافته بود.

علت این امر کاهش عرضه کالاهای صوتی و تصویری با مارک سونی در بازار ذکر شده بود.

یک فروشنده دیگر در خیابان امین‌حضور در این زمینه می‌گوید: بازار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری مانند ماه‌های پایانی سال راکد است و قیمت‌ها نیز تغییر چندانی نکرده است.

وی معتقد است با وجود رکود حاکم بر بازار، فروشندگان نیز تمایل زیادی به فروش اجناس خود ندارند. چرا که با وجود احتمال قوی افزایش نرخ لوازم خانگی و صوتی و تصویری، فروشندگان ترجیح می‌دهند منتظر افزایش نرخ قیمت‌ها باشند و فروش اجناس را به بعد از روی دادن نوسانات قیمت موکول کنند.

به هر حال بازار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری، مانند ماه‌های گذشته همچنان راکد و قیمت‌ها ثابت است و فروشندگان به امید افزایش نرخ لوازم صوتی و تصویری تلاش زیادی برای جذب مشتری و فروش اجناس خود نمی‌کنند.