موسسه تحقیقاتی ABI Research اخیـــرا دو اپراتـــور همراه NTT DoCoMo و Vodafone را در زمره برترین‌های بازار در رابطه با «نوآوری» و «عملکرد»، جای داده است.

جدیدترین تحقیقاتی که توسط Mobile Operator Performance Matrix انجام شده‌، نتایج زیر را نشان می‌دهد.
این دو اپراتور با احتساب فاکتورهایی نظیر میزان هزینه برای هر کاربر‌، درآمد حاصل از بخش خدمات غیر‌صوتی‌، تعداد برنامه‌های کاربردی و همچنین قابل اجرا بودن آنها و همچنین راه‌اندازی سرویس و خدمات مربوطه و از سوی دیگر از جنبه اختصاص سهم قابل ملاحظه‌ای از مشترکان در بازار جهانی و غیره‌، برترین جایگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
«جک ساندرز»، مدیر تحقیقاتی موسسه مذکور در منطقه آسیا - پاسفیک در همین خصوص می‌گوید: هر دو شرکت چرخه‌های قابل ملاحظه ای از نوآوری در محصولات و ارائه خدمات را به نمایش گذاشته و بازار مربوط به خود را تقویت می‌کنند.
وی در ادامه می‌افزاید: شرکت‌های مذکور نه تنها در‌صدد هستند سرویس‌های مصرفی نظیر‌: تلویزیون همراه‌، دانلود موسیقی و سرویس‌های جست‌وجوی ارائه دهند بلکه قصد دارند قابلیت‌هایی نظیر m-payment را نیز ارائه دهند.
بر اساس این گزارش، ۲۰ اپراتور جهانی تلفن‌همراه در جریان تحقیقات مذکور مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌اند و حال آنکه میزان انعطاف‌پذیری دیگر اپراتورها به اندازه Vodafone و NTT DoCoMo جامع و کامل نبود و البته برخی از اپراتورها نیز تعهدات بلند‌مدتی را مطرح می‌کردند که از آن میان به طور مثال می‌توان به China Mobile و Hutchison ۳ اشاره کرد.
Hutchison 3 بالاترین امتیاز را درخصوص نوآوری در مقایسه با دیگر اپراتورهای مورد بررسی به خود اختصاص داده است، اما از نظر معیارهای مالی و محدودیت‌های بازار، در مقایسه با سطح شاخص اجرای خود، در رده پایین‌تری قرار گرفته است.
از طرف دیگر، وضعیت در مورد چاینا موبایل به گونه دیگری است چرا که اپراتور مذکور از نظر شاخص عملکرد بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که تعداد مشترکان شرکت چاینا موبایل نیز به سهم خود در این رتبه‌بندی موثر بوده است.