بازار دیجیتال- با گسترش فناوری رایانه و اینترنت و خلق وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها و توسعه راه‌های تماس و ارتباط فناوری دیجیتال با عموم مردم در ابعاد مختلف دیداری و شنیداری، امروزه چندرسانه‌ای‌ها رشد بسیاری یافته و با هزینه‌های بسیار کمتر از گذشته و سرعتی اعجاب‌انگیز در تمام جهان فراگیر شده است.
نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای یا مولتی‌مدیا، پل ارتباطی مردم و کاربران با رایانه است و دنیای مجازی و دیجیتالی خود را مرهون ابزارها و تکنیک‌های مولتی‌مدیا می‌داند.
چندرسانه‌ای‌ها با به‌کارگیری صوت، فیلم، انیمیشن، گرافیک، رنگ، حرکت، موسیقی، مونتاژ، متن و تمامی هنرهای مرسوم و سنتی جوامع به سرعت مخاطب را جذب کرده و با هزینه‌های بسیار پایین خود را بازآفرینی و توسعه می‌دهد.
نمونه موفق چندرسانه‌ای‌ها را در بازی‌های رایانه‌ای، وب‌سایت‌های تجاری، خبرگزاری‌ها و کتاب‌های الکترونیکی به وفور می‌توان یافت.
به تبع رشد و گسترش این فناوری و رایانه در جوامع مختلف، وظیفه دولت‌ها است که با برنامه‌ریزی و تدوین اهداف و چارچوب‌ها، جلوی رشد بی‌رویه، انحرافات و یا سوء‌استفاده‌ها را گرفته و از طرفی تولیدکنندگان آثار با ارزش و مورد نیاز جامعه را حمایت نمایند.
به عنوان مثال تولیدکنندگان کتاب‌های الکترونیکی باید از حق مالکیت برخوردار بوده و یا دزدان آثار و کتب الکترونیکی باید از سوی دولت تحت تعقیب قرار گیرند اگر چنین نباشد تولیدکنندگان از انتشار و تولید و تکثیر آثار خود منصرف شده و سوء‌استفاده‌کنندگان از درآمد بیشتر برخوردار خواهند شد یا ممکن است دشمنان اخلاق و ارزش‌های جامعه با سوء‌استفاده از این ابزار نوین امنیت افراد، خانواده‌ها و جامعه را به خطر انداخته و بدون مسوولیت و بی‌محابا نسبت به تولید و یا ترویج تولیدات منحط اقدام نمایند.توسعه فضای دیجیتالی و گسترش استفاده از این ابزار در سال‌های 1377- 1376 منجر به برگزاری نخستین دوره جشنواره نرم‌افزارهای چند‌رسانه‌ای در محل اجلاس سران شد.
جشنواره‌ای که با استقبال گسترده مردم و شرکت‌های رایانه‌ای همراه شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت در آن زمان بر لزوم ساماندهی و ایجاد معاونت جدید رسانه‌های نوین تاکید کرد موضوعی که تاکنون عملی نشده است هر چند از آن تاریخ تاکنون نهادهایی چون حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری تهران و یا آموزش و پرورش تلاش‌هایی را برای برگزاری چنین رویدادهایی در حوزه رسانه‌های دیجیتال انجام دادند اما هر کدام از آنها به دلایلی با موفقیت بالایی همراه نبود. همزمان با شکل گیری تکفا و رویکرد مدیران IT کشور، مجددا بحث فرهنگ‌سازی و مشارکت عمومی نهادهای متولی موجب شد که دومین جشنواره ملی نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال شکل گیرد. جشنواره‌ای که با مشارکت بیش از ۲۰ وزارتخانه، شورای‌عالی، سازمان و نهادهای صنفی و بخش‌خصوصی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
بازتاب خبری و انعکاس فعالیت‌های جشنواره و جلب مشارکت سازمان‌های مختلف که هر کدام به نحوی دست‌اندرکار این مقوله هستند و استقبال گسترده شرکت‌های فعال نرم‌افزاری و چندرسانه‌ای، عمده جنبه‌های موفق جشنواره دوم بود.
به‌رغم به رسمیت شناختن جشنواره نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتالی درکنار اله‌سیت و اله‌کامپ از سوی شورای‌عالی اطلاع‌رسانی و تلاش‌های گسترده که دبیرخانه جشنواره‌های اول و دوم، جهت شناسایی و حمایت مولتی‌مدیا انجام داد، اینک شاهد سومین جشنواره در حوزه رسانه‌های دیجیتال هستیم. جشنواره‌ای که با حمایت‌های دولتی و خصوصا وزارت ارشاد تا چندروز آینده آغاز به کار می‌کند و جالب آنکه‌این جشنواره به‌رغم وجود سابقه جشنواره‌های اول و دوم، خود را نخستین جشنواره در این عرصه نامیده است. گذشته از این که برخلاف جشنواره‌های سابق، جشنواره فعلی تمرکز خود را از اطلاع‌رسانی مطبوعات IT به تبلیغات شهری و تلویزیونی تغییر داده است، پرسش‌هایی نیز درباره شکل برگزاری و عدم تعامل با جشنواره‌های گذشته وجود دارد که‌این پرسش‌ها را با محسن میرابراهیمی دبیر جشنواره‌های اول و دوم رسانه‌های دیجیتال در میان گذاشتیم. میرابراهیمی عقیده دارد: به واقع شماره جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها مهم نیست، بلکه مهم نحوه رویکرد اهدافی است که باید از برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌ها انتظار داشته باشیم و از آنجا که به هیچ‌وجه در برگزاری جشنواره کاملا دولتی امسال دخیل نیستم، اطلاع زیادی از جشنواره و نحوه مدیریت و میزان بودجه اختصاصی آن ندارم. وی اصرار دولت به برگزاری جشنواره با بودجه کاملا دولتی آن هم در شرایطی که مقام معظم رهبری و سایر مسوولان نظام اجرای اصل ۴۴ و توجه به بخش‌خصوصی را توصیه می‌کنند، از جمله موارد قابل توجه در این جشنواره می داند و می گوید: انتظار و توقع این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سهم خود سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدتی را برای رسانه‌های نوین و دیجیتالی مشخص و تدوین کند. در واقع از یک وزارتخانه‌این انتظار وجود دارد که جایگاه اجرا و صف را به بخش‌های خصوصی واگذار کند و بر نقش ستادی و سیاستگذاری در این عرصه بیشتر تمرکز کند. به گفته‌این کارشناس رسانه‌های مولتی مدیا به هر حال آنچه که جامعه IT کشور و خصوصا مولتی‌مدیا و چندرسانه‌ای‌ها را نگران می‌کند، نبود برنامه‌ای مشخص و نداشتن متولی قدرتمند است. وی اعتقاد دارد که برخی مشکلات مانند برخی بازی‌های رایانه‌ای ضد ایران و یا انتشار برخی تصاویر دیجیتالی غیراخلاقی از افراد مشهور و یا حتی تکثیر فیلم‌های سینمایی روی پرده سینما نیامده، همه‌این پرسش را مطرح می‌کند که آیا برای حضور موثر در عرصه رسانه‌های دیجیتالی فکر و اندیشه‌ای صورت گرفته است یا خیر؟ وی ابراز امیدواری می‌کند که فارغ از مسائل حاشیه‌ای برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها سطح اطلاعات و آگاهی جامعه ارتقا یافته و مدیران نیز قدر ابزارهای جدید، تولیدکنندگان حرفه‌ای و بازار ناب و بزرگ این عرصه را بدانند.