برآورد واردات سالانه یک میلیارد دلار سخت‌افزار به کشور

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره آمار صادرات و واردات در حوزه IT گفت: آمار دقیقی در دست نیست، اما در زمینه صادرات نرم‌افزار حدود ۱۰‌میلیون دلار و در زمینه واردات نرم‌افزار نیز بعضی از صاحبنظران معتقدند که بخش‌های مختلف دولتی سالانه بیش از ۳۰‌میلیون دلار نرم‌افزار از خارج از کشور خریداری می‌کنند. امیرحسین سعیدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان، گفت: نکته اساسی در توسعه فناوری اطلاعات و اجرای فرامین رهبری در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نه در واگذاری مالکیت‌های بخش دولتی که البته در جای خود بسیار هم مهم هستند، بلکه واگذاری تصدیگری به بخش‌خصوصی و همین طور ارجاع پروژه‌ها به شرکت‌های خصوصی است.

سعیدی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون آماری در رابطه با میزان صادرات و واردات در این حوزه از سوی این سازمان تهیه شده است، گفت: در زمینه تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مرکز یا سازمانی برای تهیه آمار وجود ندارد، بنابراین آمار دقیقی در دست نیست.

وی ادامه داد: در خصوص صادرات سخت‌افزار نیز اطلاعات زیادی وجود ندارد و در مجموع می‌توان گفت که حجم آن بسیار پایین است. اما در زمینه واردات نیز سالانه حدود یک‌میلیارد دلار واردات سخت افزار برآورد می‌شود.