پلی استیشن 3 رموز آلزایمر را فاش می‌کند !

تلاش‌‌‌های جهانی برای درک و درمان بیماری‌‌‌هایی نظیر آلزایمر، به دنیای تجهیزات دیجیتال و حتی پلی استیشن ۳ نیز راه یافته است. به گزارش «مهر»، بیش از ۲۵۰هزار دارنده دستگاه‌‌‌های بازی پیشرفته پلی استیشن ۳ در پروژه بی‌سابقه Folding@Home ثبت نام کرده‌اند. این پروژه با استفاده از این سیستم‌‌‌های پیشرفته به مطالعه دقیق اشکال گوناگون پروتئین‌‌‌ها می‌پردازد.

به گفته دانشمندان در بیماری‌‌‌هایی نظیر آلزایمر و BSE پروتئین‌‌‌ها به درستی چین نمی‌خورند و از این رو دانشمندان در تلاش هستند تا با استفاده از دستگاه‌‌‌های پلی استیشن به بررسی این موضوع بپردازند.

بر اساس گزارش بی.بی.سی، پروژه Folding@Home از ماشین‌‌‌های به اصطلاح «در جا کار» که می‌توانند دستگاه‌‌‌هایی نظیر رایانه‌ ‌‌های شخصی یا حتی کنسول‌‌‌های بازی باشند، برای شبیه‌سازی این فرآیند که پروتئین‌‌‌ها چگونه بلوک‌‌‌های حیات را تولید می‌کنند، استفاده خواهند کرد. این گونه تصور می‌شود که این اشکال پروتئینی نقش کلیدی را در بافت‌‌‌های زنده ایفا می‌کنند.

به گفته محققان، درک بهتری از این اشکال چین خورده می‌تواند به درمان بیماری یا دستکاری و به حداقل رساندن این ساختارهای حیاتی کمک کند.

این پروژه همچون بسیاری از پروژه‌‌‌های دیگر با استفاده از شمار قابل توجهی از کنسول‌‌‌های بازی به عنوان پردازشگر سعی در برطرف کردن مشکلات فوق‌العاده پییچده پزشکی دارد.

به گفته ابداع‌کنندگان این طرح، صدها و یا شاید هزاران پلی استیشن ۳ به عنوان قسمت‌‌‌های خرد یک سیستم پردازش‌کننده، امکان تحلیل فرآیندی را که با استفاده از یک ابررایانه در مدت چندین سال طول می‌کشد، را فراهم می‌کنند.

استفاده از شبیه‌سازی‌‌‌های صورت گرفته در این سیستم پیشرفته بازی آن هم تنها در مدت چند هفته دانشمندان را حداقل به مدت یک سال پیش انداخته است.