به زودی تلفن‌های همراه مجهز به سیستم موقعیت یاب جهانی یا GPS‌، به امکاناتی مجهز خواهند شد که آخرین اخبار مربوط به وضعیت ترافیکی جاده‌ها و خیابان‌ها را دریافت کرده و بر اساس آن دستورالعمل و راهنمای لحظه به لحظه ای را در خصوص تعیین مسیر رانندگی دریافت می‌کنند. به گزارش تالیانیوز، از هم اکنون تلاش‌هایی صورت گرفته تا تکنولوژی مذکور را به سطح بالاتری ارتقا داده و GPS‌ها را به دستگاه‌هایی تبدیل کنند که اطلاعات مربوط به وضعیت ترافیکی جاده‌ها را به کاربران انتقال دهند.

به نظر می‌رسد تلفن‌های همراه در آینده به دستگاه‌های جست‌وجوگر و تحقیقاتی تبدیل شوند و میزان سرعت خودروی در حال حرکت‌، موقعیت و مسیر آن را در زمان حرکت گزارش دهند. این شبکه اخباری را در خصوص ترافیک و همچنین در خصوص سرعت حقیقی و واقعی خودروها در جاده تنظیم می‌کند که می‌توان اخبار مذکور را به تلفن‌همراه یک استفاده کننده دیگر‌، PND‌ها (‌دستگاه‌ها و تجهیزات قابل حمل جست‌وجوگر) و همچنین سیستم‌های جست‌وجوگر تعبیه شده در داخل دستگاه‌ها‌، ارسال کرد. پوشش دهی جغرافیایی شبکه مذکور به احتمال زیاد از سطح پوشش دهی شبکه‌های اطلاع‌رسانی ترافیکی موجود فراتر خواهد بود. امروزه سرویس‌های ترافیکی‌، اطلاعات وقایع و حوادث ترافیکی را به حدود ۵۰ بازار جهانی ارسال می‌کنند.

سرویس‌های مذکور همچنین اطلاعات محدودی را نیز در خصوص میزان سرعت در جاده‌ها، ارائه خواهند داد. همچنین پوشش دهی دقیق تقریبا تمامی‌جاده‌ها در جریان عملیات این سیستم تحقیقاتی و اطلاع‌رسانی مجاز می‌باشد. شرکت‌های متعددی در صدد دستیابی به راه‌هایی هستند که از طریق آنها بتوانند با استفاده از تلفن‌های همراه مجهز به سیستم GPS‌، اطلاعات مربوط به ترافیک را دریافت کرده و در عین حال حقوق شخصی صاحبان تلفن همراه را نیز رعایت کنند.

اکثر شرکت‌ها که اخبار و اطلاعات مربوط به وضعیت ترافیک جاده‌ها را به تلفن‌های همراه و PDN‌ها ارسال می‌کنند در حقیقت با کمک برنامه اطلاع‌رسانی طرح تحقیقاتی مذکور سطح اخبار و اطلاعات خود را ارتقا می‌بخشند.