پویش دیجیتالی خاطرات

مریم عسگری

عکس کهنه و قدیمی در قاب عکس زهوار در رفته مدت‌ها است روی دیوار خاک می‌خورد و مانند صاحبانش که مدت‌ها است از صحنه روزگار محو شده‌اند، رنگ می‌بازد. طرح: جمال صحرادی

دلت می‌گیرد. شاید این عکس قدیمی تنها چیزی باشد که خاطره کمرنگ عزیزانت را در ذهنت زنده می‌کند.

به خود می‌گویی شاید با بازسازی و روتوش مجدد عکس بتوانی آن را زمان بیشتری حفظ کنی.

اینجا است که باز هم علم و تکنولوژی به یاری‌ات می‌آیند و می‌توانی به وسیله یک دستگاه کوچک به نام اسکنر یا پویشگر، از یک عکس مخدوش و کهنه یک تصویر زنده هر چند با کیفیت پایین خلق کنی.

اسکنر یکی از تجهیزات جانبی کامپیوتر است که به کاربرانی که با تصاویر سروکار داشته و تمایل به نشر حرفه‌ای آنها دارند، امکان می‌دهد با استفاده از آن تصویر مورد نظر خود را اسکن و در ادامه با به کارگیری نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر، عملیات دلخواه خود را روی آن انجام دهند.

اسکنرها همچنین می‌توانند عکس‌هایی را که توسط دوربین‌های غیردیجیتال گرفته شده‌اند، به فایل‌های دیجیتالی تبدیل و از طریق پست الکترونیک ارسال کنند.

همچنین در مواردی که قصد ایجاد یک نسخه دیجیتال از اطلاعات مانند جزوات درسی، کتب و... را داشته باشید، می‌توانید از اسکنر استفاده کنید. زیرا اسکنر به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر اسکن کردن متون، آنها را ویرایش کنید.

ثقفی، یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در خیابان ایرانشهر می‌گوید: «طی سال‌های اخیر، اسکنر از یک کالای اداری به کالایی خانگی تبدیل شده است و در دنیای امروز شاهد هستیم که بسیاری از کاربران کامپیوتر یک اسکنر معمولی، نیمه‌حرفه‌ای و در برخی موارد یک نمونه حرفه‌ای را در اختیار دارند.»

به گفته وی، انتخاب یک اسکنر به عوامل مختلفی چون کیفیت خروجی، سرعت و قیمت بستگی دارد و اکثر کاربران خانگی اسکنر، متقاضی نمونه‌های ارزان‌قیمت این کالا هستند، اما افرادی که سرعت اسکن و کیفیت تصویر از اهمیت زیادی برایشان برخوردار است، به سراغ اسکنرهای پیشرفته وبا کیفیت که قیمت بالایی نیز دارند می‌روند.

این فروشنده معتقد است، در حال حاضر اکثر اسکنرهایی که دارای قیمت مناسب و متعادلی هستند، از امکانات پیشرفته‌ای مانند دقت ۲۴۰۰ نقطه در اینچ، آداپتورهای transparency و پورت USB بهره‌مند هستند.

زالی، یک فروشنده دیگر در این زمینه می‌گوید: اغلب اسکنرهایی که برای مصارف خانگی و غیرحرفه‌ای طراحی شده‌اند، دارای دقت تصویری معادل ۲۴۰۰ نقطه در اینچ هستند که کاربران را قادر می‌سازد با کیفیت مناسب، تصاویر موردنظر را اسکن کنند.

به گفته وی، تولیدکنندگان در مقابل ایجاد تغییرات در عناصر سخت‌افزاری استفاده شده در اسکنرها، سعی می‌کنند با امکانات جانبی، زمینه استفاده آسان از این کالاها را فراهم سازند. به عنوان مثال، شرکت HP با افزودن یک تغذیه‌کننده عکس ۶×۴اینچ، امکان اسکن سریع تصاویر را به کاربران می‌دهد.

HP در صدر بازار فروش اسکنر

فروشندگان تجهیزات کامپیوتری معتقدند، اسکنر‌های HPدر بازار نسبت به سایر مارک‌ها از فروش بیشتری برخوردارندکه علت این امر، خدمات پس از فروش گسترده، قیمت مناسب و عمر بالای اسکنرهای این برند عنوان شده است. فعالان بازار قیمت انواع اسکنرهای HPرا بین ۶۰تا ۶۰۰هزار تومان اعلام می‌کنند و معتقدند، اسکنرهایی که برای مصارف خانگی و امور اداری تقریبا حرفه‌ای مناسب هستند، با قیمت‌های فوق به فروش می‌رسند، اما اسکنرهای پیشرفته که مخصوص امور بسیار حرفه‌ای هستند و علاوه بر اسکن فیلم و نگاتیو، دارای وضوح تصویر و سرعت بسیار بالا هستند نیز در بازار موجودند که قیمتی بالای یک‌میلیون تومان دارند.

در‌حال‌حاضر مدل‌های ۴۶۵۰و ۳۰۱۰ اسکنرهای HP جزو جدیدترین و پرفروش‌ترین‌های بازار هستند که به ترتیب قیمتی حدود ۱۴۸ و ۱۱۰هزار تومان دارند.

جنیوس، کانن و اپسون نیز در رده‌های بعدی فروش اسکنر قرار دارند که به طور متوسط به ترتیب قیمتی حدود ۵۵ تا ۹۰هزار تومان، ۵۰ تا ۱۸۰ و ۴۵ تا ۹۰هزار تومان دارند. فروشندگان به مار‌ک‌های متفرقه این کالا در بازار اشاره می‌کنند و معتقدند به علت قیمت مناسبی که برندهای معروف دارند، استقبال زیادی از مارک‌های متفرقه‌ای چون ماکروتک نمی‌شود.

مسطح‌های پرفروش‌ دستی‌های کم‌فروش

به گفته فروشندگان تجهیزات کامپیوتری، اسکنر در انواع مختلفی چون نوری، مسطح، دستی و ... در بازار موجود است.

اسکنرهای نوری یک دستگاه ورودی هستند که با استفاده از تجهیزات نوری، کاغذ و یا هر نوع سند دیگری را پویش کرده و الگوی سیاه و سفید یا رنگی را به سیگنال دیجیتال قابل استفاده برای نرم‌افزار گرافیکی تبدیل می‌کنند.

طبق اعلام فعالان بازار، متداول‌ترین نوع اسکنرها در بازار، انواع مسطح اسکنر هستند که اسناد به طور ثابت روی آنها قرار می‌گیرند و بخشی اسکن کننده در طول نسخه حرکت می‌کند. به عبارتی اسکنرهای مسطح مانند دستگاه‌های فتوکپی عمل می‌کنند. پویشگرهای دورنگار،دسته دیگری از اسکنرهای موجود در بازار هستند که برگه‌های کاغذ را به داخل کشیده و از روی بخش پویش که ثابت است، عبور می‌دهند. برخی از اسکنرهای تخصصی نیز با دوربین ویدئویی استاندارد کار می‌کنند. این اسکنرها، سیگنال‌های ویدئویی را به سیگنال‌های دیجیتال قابل پردازش برای نرم افزار رایانه تبدیل می‌کنند. فعالان بازار، اسکنرهای دستی را دسته دیگری از اسکنرهای موجود در بازار معرفی می‌کنند که کار بران اسکنر را در دست گرفته و روی نسخه مورد نظر می‌کشند. این اسکنرها اگر چه ارزان قیمت هستند اما سطح پویش آنها تنها به چند سانتی‌متر محدوده می‌شود و به همین دلیل فروش چندانی ندارند.

نوکه آمد به بازار،کهنه می‌شود دل آزار

ورود مدل‌های جدید و پیشرفته به بازار، همیشه افت قیمت مدل‌های قدیمی را در پی دارد.

فعالان بازار خرید و فروش تجهیزات کامپیوتری، ضمن بیان مطلب فوق می‌گویند، نوسانات ارزی عامل عمده تغییر و تحول در قیمت انواع تجهیزات کامپیوتری است و اسکنر نیز از این قضیه مستثنی نیست. به طوری که طی ماه‌های اخیر شاهد نوسان قیمت در بازار این کالا بوده‌ایم. فروشندگان به افت ۵درصدی نرخ اسکنرهای قدیمی در بازار اشاره می‌کنند و معتقدند مدل‌های جدیدتر با رزولوشن و سرعت بالا، از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

حالا، عکس قدیمی پدربزرگ که سال‌ها پیش توسط عکاس‌باشی محله گرفته شده است، در قاب جدید با روتوش مجدد زنده‌تر به نظر می‌رسد.

این بار نیز علم و تکنولوژی ثابت کرد برای حفظ و نگهداری ارزش‌های قدیمی و نه خط بطلان کشیدن بر آنها آمده است.