گران‌قیمت‌ترین، محبوب‌ترین، باریک‌ترین و بزرگ‌ترین تنها برخی از صفاتی هستند که تبلت‌های معرفی شده در سال گذشته را توصیف می‌کنند، بازار درحال رشد تبلت‌ها امسال شاهد رونق بیشتری نسبت به گذشته بود؛ رونقی که تا سال 2016 به طور کامل بازار نوت‌بوک‌ها را تسخیر می‌کند.

بزرگ‌ترین تبلت جهان
به گزارش مهر، بزرگ‌ترین تبلت جهان که با سیستم‌عامل ویندوز 8 کار می‌کند، در تایوان رونمایی شد. چند ساعت پیش از آغاز نمایشگاه کامپوتکس 2012 در تایوان شرکت تولید کننده قطعات کامپیوتری ایسوس از لپ‌تاپ - تبلت هیبریدی خود که با ویندوز 8 کار می‌کند، رونمایی کرد. این لپ‌تاپ - تبلت که «Transformer Book» نام‌گذاری شده دارای جدیدترین نسخه ویندوز است و صفحه آن جدا شده و به یک تبلت بزرگ تبدیل می‌شود.
تبلت جدید مایکروسافت رقیبی جدی برای آی‌پد
شرکت مایکروسافت از تبلت جدید خود با نام «مایکروسافت سرفیس» رونمایی کرد که گفته می‌شود سرانجام این تبلت می‌تواند رقیب جدی برای آی پد تلقی شود. تبلت «مایکروسافت سرفیس» (Microsoft Surface) از شرکت مایکروسافت با هدف کار کردن با ویندوز 8، سیستم‌عامل جدید این شرکت طراحی شده است. این شرکت هنوز پیشگام سیستم‌های عامل کامپیوتری در بازار است و روی بازگشت مصرف‌کنندگان به سیستم‌عامل آشنای خود که همان ویندوز است، حساب باز کرده است.
اولترابوک‌های اینتل با کارکرد تبلت
شرکت اینتل که بیشتر به عنوان یک کارخانه تولیدکننده سخت‌افزار شناخته می‌شود، نوع جدیدی از اولترابوک‌ها عرضه کرده که می‌توان آنها را به‌عنوان لپ‌تاپ‌های فوق نازک و سبک و همچنین تبلت درنظر گرفت. شرکت اینتل با همکاری شرکت‌های لنوو، دل و توشیبا سه مدل مختلف از این اولترابوک‌ها را در سال نومیلادی ارائه کردند.
آی‌پد مینی برای رقابت با تبلت‌های ارزان
شرکت اپل آی‌پد مینی را به‌عنوان نسخه کوچک‌تر از تبلت محبوب خود با قیمت مناسب‌تری ارائه کرد تا بتواند با آمازون، گوگل و سامسونگ رقابت کند. آی‌پد مینی دارای صفحه نمایش 9/7 اینچی است و نسخه 16 گیگابایتی آی‌پد مینی با قابلیت اتصال Wi-Fi با قیمت 329 دلار، مدل 16 گیگابایتی با قابلیت اتصال Wi-Fi و سیم‌کارت 459 دلار به فروش می‌رسد. آی‌پد مینی 64 گیگی با قابلیت اتصال Wi-Fi و سیم کارت که گران‌ترین این محصولات محسوب می‌شود، به قیمت 659 دلار عرضه می‌شود و چون نسخه‌های قدیمی‌تر آی‌پد، این تبلت جدید اپل از دوربین جلو و دوربین اصلی برخوردار است.
تبلت ۲۰ اینچی پاناسونیک
در حالی که اپل و سامسونگ و ال جی بر روی ساخت و عرضه مینی‌تبلت‌هایی متمرکز شده‌اند که می‌توان آنها را با یک دست گرفت، پاناسونیک تصمیم گرفته متفاوت رفتار کند. این شرکت ژاپنی در نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی لاس و گاس از تبلت 20 اینچی خود رونمایی کرد. پاناسونیک مدعی است این تبلت می‌تواند کل صفحه یک مجله یا روزنامه را نمایش دهد و معتقد است این تبلت می‌تواند مورد علاقه و استقبال عکاسان قرار گیرد.
باریک‌ترین تبلت دنیا
تبلت 1/10 اینچی شرکت سونی که با نام ایکسپریا Z عرضه می‌شود، دارای سیستم‌عامل آندروید 1/4 و صفحه نمایش 1920 در 1200 پیکسلی، پردازشگر چهار هسته‌ای 5/1 گیگاهرتزی و دوربین 8 مگاپیکسلی است و از آن با عنوان باریک‌ترین تبلت دنیا یاد می‌شود. براساس اظهارات سونی این تبلت نخستین تبلت در نوع خود است که دارای حسگر نور قسمت پشتی است. شاید عکاسی با این تبلت ایده‌ای متفاوت با عکاسی سایر تبلت‌ها باشد، شرکت سونی نیز قابلیت‌های عکسبرداری این تبلت را به شدت تبلیغ کرده و بر حالت عکاسی اتوماتیک در نور کم آن تاکید
داشته است.
گران قیمت‌ترین تبلت دنیا
شرکت مایکروسافت طرح‌های جدید خود را برای ارائه جدیدترین عضو از خانواده تبلت «سرفیس» که گران‌قیمت‌ترین تبلت دنیا بوده، اعلام کرد. هرکاربری می‌تواند بهترین آی‌پد را که دارای حافظه ۶۴ گیگابایتی و قابلیت اتصال به نسل جدید شبکه تلفن همراه است با قیمت ۸۲۹ دلار خریداری کند یا می‌تواند ۷۰ دلار به پول خود بیفزاید و تبلت سرفیس پرو (Surface Pro) را به قیمت ۸۹۹ دلار خریداری کند. این تبلت با امکانات کامل ۱۲۸ گیگابایت حافظه خواهد داشت. این تبلت دارای ویندوز RT بوده و تنها از نرم‌افزار رابط کاربری مترو استفاده می‌کند. پردازشگر Core i۵ در این تبلت پرو به این معنا است که می‌تواند کل نرم‌افزارهای ویندوز هفت و هشت را اجرا کند که این مساله شامل فتوشاپ، مایکروسافت آفیس و حتی بازی‌های ویدئویی نیز می‌شود.