موبایل ایرانی روز گذشته شاهد سه خبر داغ بود.

نخست آنکه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از آغاز ثبت‌نام سیم‌‌کارت دولتی در ماه آینده خبر داد.

به گفته صابر فیضی در این دوره از ثبت‌نام نیز همانند دوره قبل، متقاضیان می‌توانند به ثبت‌نام سیم‌کارت دائمی و اعتباری شرکت مخابرات ایران اقدام کنند که بهای ثبت‌نام هر دو نوع سیم‌کارت همانند گذشته است. در حال حاضر اپراتور اول بیش از ۱۶میلیون مشترک دارد که بخشی از آن شامل مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور است.

در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس واگذاری سیم‌کارت‌های دولتی نقض اصل ۴۴ قانون اساسی است اما شرکت مخابرات ایران باری دیگر اقدام به ثبت‌نام سیم‌کارت می‌کند.

با این حال طی دوره گذشته و با آغاز به کار ایرانسل و گسترش شبکه تالیا، استقبال چشمگیری از سیم‌کارت‌‌های دولتی به عمل نیامده و گفته می‌شود هم‌اکنون بیش از هفتاد و پنج درصد از متقاضیان سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی از دریافت سیم‌کارت خود انصراف داده‌اند.

دومین خبر به بحث جذاب مزایده شماره‌های رند تلفن‌همراه باز می‌گردد.

در مرحله پنجم مزایده شماره‌های رند بالاترین قیمت به سیم‌کارت شماره ۰۹۱۲۷۷۷۷۷۷۷ تعلق گرفت.

در حالی که کد ۷ در بازار با پایین‌ترین قیمت خرید و فروش می‌شود اما این سیم‌‌کارت به مبلغ ۵۷میلیون و ۷۷۷هزار و ۷۷۷تومان به فروش رسید اما خبر آخر هم آنکه معاون آموزشی، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورود اپراتور سوم به ایران را ضروری خواند.

کمال محامد‌پور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه ورود اپراتور سوم در کشور را با توجه به افزایش تقاضا، ایجاد بازار رقابتی و لزوم استفاده از تکنولوژی نسل جدید موبایل امری ضروری عنوان کرد.

در حالی که براساس پیش‌بینی مدیران وزارت ارتباطات، تا پایان برنامه چهارم ۴۰میلیون مشترک تلفن‌همراه در کشور وجود خواهد داشت اما عدم استقبال از ثبت‌نام دوره گذشته سیم‌کارت‌های دولتی خلاف این موضوع را به اثبات رساند.

اما با توجه به آنکه واگذاری‌های بیش از حد اپراتور دولتی عرصه را برای فعالیت اپراتور دوم و تالیا تنگ کرده است با این حال مدیران وزارت ارتباطات همچنان به ورود اپراتور سوم اصرار دارند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا با توجه به شرایط موجود باز هم بخش‌خصوصی و شرکت‌های خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در زمینه تلفن‌همراه در کشور هستند؟